Naar de andere kant van de Andes. - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Naar de andere kant van de Andes. - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Naar de andere kant van de Andes.

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 November 2012 | Nederland, Brielle

Van de ene kant van de Andes (Colombia), waar we in februari waren naar de andere kant (Patagonië), waar we nu naartoe gaan.
Patagonië is de zuidelijke punt van Zuid-Amerika, gelegen in zowel Chili als Argentinië en daar gaan we een maand lang doorheen reizen.
Het schijnt een desolaat gebied te zijn met een overweldigende natuur: gletsjers, vulkanen en uitgestrekte pampa’s.
We beginnen onze reis in Santiago de Chile, waar we een dag rond kunnen slenteren rond de plaza’s de armas en vast kunnen wennen aan het feit dat we een maand vakantie hebben :-)
Na Santiago gaan we zuidwaarts, waar we na 800 km met een openbare bus, in Pucón, een plaatje in het Chileense merengebied, aankomen. Daar blijven we 2 dagen, kunnen we de Villarica vulkaan beklimmen (oftwel 1400 meter stijgen, met stijgijzers en een pikhouweel) en vervolgens met een slee naar beneden suizen, maar we kunnen ook paarrijden of wandelen in het Huerquehue nationaal park. Die laatste 2 opties klinken een stuk relaxter, dus jullie kunnen wel nagaan waar onze voorkeur naar uitgaat.

Daarna steken we de grens naar Argentinië over, waar onze eerste stop San Martin de los Andes is. Daar kunnen we weer wandelen, paardrijden of met een kano of bootje het Lácar-meer opgaan. Vermoedelijk wordt het daar afzien, want wat is nou een specialiteit van die streek: handgemaakte chocolade met als voorafje verse forel of zalm!
Na dat eetfestijn gaat het verder over de bekende Camino de los Siete Lagos naar Esquel, een plaatsje op de Argentijnse steppe. Dit gebied staat bekend staat als het land van de Argentijnse gaucho’s, we vervolgen onze reis over de Meseta Patagonica, naar Puerto Madryn. Dat is de plaats om Zuidkapers, Magelhaen-pinguins en zeeleeuwen te zien. Daar vandaan vliegen we naar Ushuaia, el fin del mundo, oftewel de zuidelijkste stad ter wereld. Dat is ook het vertrekpunt van de schepen die naar Antarctica gaan!
Na al dat gerelax is het weer tijd om een flink eind te reizen, met de lokale bus gaan we weer de Chileense grens over, naar Puerto Natales, een stadje dat ligt aan de Seno Ultima Esperancza, de Fjord van de laatste hoop en de uitvalsbasis voor de Torres del Paine, die prachtige granieten rotstorens die ongenaakbaar uit de aarde oprijzen, met een onderbreking van felblauwe meren, gletsjers en rivieren. Met een catamaran varen we over Lago Pehoe naar onze refugio en kunnen we drie dagen gaan wandelen en in berghutjes overnachten.
Van Torres del Paine gaan we weer zuidwaarts naar El Calafate, waarvandaan we de Perito Moreno gaan bezoeken, een 60 meter hoge gletsjer, die bekend staat als één van de mooiste gletsjers ter wereld. Dat natuurfenomeen gaan we, als het goed is, vanaf een bootje bewonderen, maar we kunnen de gletsjer ook op, met stijgijzers en een gids.
Vanaf Calafate vliegen we naar Buenos Aires, terug in de bewoonde wereld en dan gelijk in een wereldstad. We hebben dan nog maar  twee dagen om deze leuke stad te ontdekken, waarschijnlijk gaan we dat op dezelfde manier doen als we Bogota gedaan hebben: met de fiets.
Dan zit het er helaas op, onze 4 weken in Zuid Amerika, maar gelukkig staat de volgende (korte) reis al weer gepland: een weekje met de husky’s op pad in Finland in de winter.
Marianne en Paul

• 04 November 2012 - 20:26

As:

Lieverds de reis klinkt heerlijk! Neem ons weer mee met jullie mooie verhalen. Geniet xxxAs

• 04 November 2012 - 21:25

Joyce:

Dat klinkt weer fantastisch !!

• 04 November 2012 - 21:28

Ton:

We kijken er weer naar uit, om de mooie verhalen te lezen.
    Heel veel plezier.

• 08 November 2012 - 13:34

Cees:

Het plan ziet er goed uit, ik ben heel benieuwd naar je verhaal,
    Veel plezier,

• 09 November 2012 - 18:16

Hoi Marianne
    We zitten niet eens zover van elkaar vandaan. Wij in Brazilië en jij in Chili. We hopen dat je een leuke reis hebt en dat je maar veel zult zien.
    Als je terug bent ben ik wel benieuwd naar je foto,s.

Liefs van Gonda en Ger