El Mundo Maya - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Paul Marianne - WaarBenJij.nu El Mundo Maya - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

El Mundo Maya

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Paul

26 Februari 2014 | Mexico, Mérida

El Mundo Maya
Merida
We zijn vandaag in Merida aangekomen vanuit Cancun. Cancun was het beginpunt van onze reis, waar we gisteren aan het einde van de middag aangekomen zijn. Van Cancun hebben we weinig meegekregen, omdat we best moe waren na onze lange reis en we vanochtend doorgegaan zijn naar Merida. Tussen Cancun en Merida ligt Chichén Itzá, onze eerste Mayastad op deze reis. Bij Cancun is een lange kustlijn van wel 170 km met allemaal resorts en vandaar uit zwermen hordes toeristen naar Chichén Itzá. Om dat enigszins te ontwijken, hebben we een stop gemaakt bij een cenote, met de grappige Inca naam Ik Kil (dat ‘plaats van de wind’ betekent). Een cenote is een ondergrondse poel die gevormd is in het klovenstelsel van de krater die ontstaan is door een meteorietinslag. Dat ziet eruit als een zeer diepe, grote put met groengekleurd water (als de zon erop schijnt). Langs de wand groeien allerlei planten en van bovenaf hangen de lianen naar beneden. Na daar even in rondgezwommen te hebben, hebben we geluncht en daarna op naar Chichén Itzá, waar vooral de 25 meter hoge El Castillo, de tempel die de Mayakalender weergeeft, indrukwekkend was. We hebben daar een paar uur rondgeslenterd, deels onder begeleiding van een gids, maar toen dat te langdradig werd, zijn we onze eigen gang gegaan. Het was op Chichén Itzá bloedheet. Verder is de temperatuur hier heerlijk, aangenaam warm. In Mérida zitten we in een knus hotel, met grote binnenplaats, dichtbij het oude centrum. We zijn ’s avonds naar het grote plein gelopen. Mérida is een grote stad, met veel verkeer, ook in de binnenstad en daar moesten we even aan wennen. Uiteindelijk vonden we een klein plein, waar we op een terras gegeten hebben. De ober was erg vriendelijk en deed wat suggesties wat we in Merida nog zouden moeten zien en liep zelfs een stuk met ons mee om ons naar een leuke markt te begeleiden. Dat moesten we volgens hem echt vandaag doen, omdat er morgen een groot schip vol gringo’s in een nabijgelegen haven zou aanmeren en dan wordt de stad en de markt overstroomd met duizenden gringo’s. Die markt bleek een Maya coöperatie te zijn. Een vriendelijke man liet ons vanalles zien. We hebben de Maya’s gesponsord door een prachtig tafelkleed te kopen.
Liefs vanuit Mexico,
Paul en Marianne

• 26 Februari 2014 - 05:38

Ina:

Hallo reizigers, in de nachtdienst springt zomaar jullie reisverhaal mijn mailbox in. Wat leuk weer om te lezen. En gelijk alweer mooie ontmoetingen, ervaringen, historische plaatsen en een goede aankoop:-). Wat kleding achterlaten en er kunnen zo weer wat souveniers mee in de rugzak.
    Een heel mooie en goede reis gewenst! Enne, blijf schrijven!
    Groeten, Ina.

• 26 Februari 2014 - 07:20

Gerard:

Hola amigos,

Ik zit zelf ook nu in een vliegtuig en ga naar mijn zoons in Valencia
    Hopelijk ook naar t wat betere weer.
    Geniet van het Mexicaanse en kijk uit naar t volgende verslag.
    Motor groetjes van Candy en Gerard

• 26 Februari 2014 - 09:19

As:

Ha lieverds geniet van jullie vakantie, dan doen wij dat van jullie mooie verhalen.

XX

• 26 Februari 2014 - 09:45

Jan:

Mooi,

In ieder geval niet voor niets zo vroeg uit mn bed gekomen.
    Geniet er van en heel veel plezier. Ik zie jullie over drie weken.

• 26 Februari 2014 - 13:04

Gonda En Ger:

hallo Marianne en Paul.
    Leuk te lezen dat jullie weer een mooie reis maken. Dit kwam voor ons nogal onverwacht omdat we meestal een vooraankondiging ontvangen.
    Zijn jullie samen of is dit weer een georganiseerde reis?

We wensen jullie een leuke reis toe, mooi weer en veel zien. Dat is voor ons dan veel leesplezier.

groeten

Gonda en Ger

• 26 Februari 2014 - 13:19

René:

Querida,
    Ik zat er vorige week niet ver naast met mijn opmerking dat de drugsbazen al op de vlucht slaan. "Kleintje" is al opgepakt, ga zo door je maakt vorderingen.

Muchos gracias

• 26 Februari 2014 - 19:29

Joyce:

Klinkt weer goed jullie route! Veel plezier en laat ons weer lekker genieten van jullie mooie reisverslag! Groetjes, Joyce

• 03 Maart 2014 - 04:24

Ruud:

Pfff, jahoor, zoals te doen gebruikelijk, beter laat dan nooit! Hele fijne vakantie toegewenst van Ruudje.!!!!