Antigua, 6 maart - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Antigua, 6 maart - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Antigua, 6 maart

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Paul

07 Maart 2014 | Guatemala, Antigua

Na onze boottocht gisteren over Lago Atitlán, hebben we door Panajachel geslenterd en zijn we op een terras aan het meer gaan eten. We hadden het terras voor onszelf met een gezellig Mexicaans muziekje op de achtergrond. Panajachel is sowieso een rustig dorpje, wel toeristisch (met allerlei souvenirkraampjes en -winkeltjes). Volgens ons reisboekje wordt Pana overspoeld met hippies, rugzaktoeristen en Noord-Amerikaanse overwinteraars en blijvers. Het dorp heeft als bijnaam ‘Gringotenango’ (plaats van de gringo’s), maar daarvan is nu weinig te merken.
Op weg naar Antigua, zijn we een aantal uren in Chichicastenango gestopt, waar vandaag een markt was. Op het marktplein staat de Santo Tomás kerk in het middelpunt van alle activiteiten. Op de trappen verkopen vrouwen in bontgekleurde huipiles (bloezen) bloemen. Er is een ongekende variatie aan kleurrijke klederdrachten (de vrouwen met prachtig geborduurde bloezen) en nog kleurrijkere souvenirs. Het is een drukte van jewelste. Op een bepaald ogenblik waren we die drukte zat en hebben we vanaf een restaurantje met veranda op één hoog het spektakel aanschouwd tot we weer naar de bus moesten. Daarna was het nog maar een paar uurtjes tot Antigua. Hier hebben we een knus hotelletje, niet ver van het centrum.
Antigua schijnt de mooiste stad van Guatemala te zijn en staat ook op de werelderfgoedlijst van Unesco, maar het is ook een onveilige, criminele stad. Marion, onze reisbegeleidster heeft ons al verschillende keren op het hart gedrukt om ons alleen in drukke straatjes te begeven en goed op onze spullen te passen. Er is in de stad een mooi uitzichtspunt, maar daar kun je alleen onder politiebegeleiding naartoe. De ingang van ons hotel is afgesloten met een groot ijzeren hek en wordt door de bewaakster opengedaan als wij eraan komen.
Toen we aankwamen, zijn we met een deel van de groep Antigua ingegaan. We hebben ons avondeten in een grote supermarkt gekocht en die op het binnenpleintje van ons hotel opgepeuzeld.
Daarna waren we van plan om nog even de stad in te gaan, maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan en dat is maar goed ook, want het regent pijpenstelen en onweert hevig.

Morgen gaan we met zijn tweeën paardrijden. Antigua ligt in het Panchoy-dal op een hoogte van 1530 meter aan de voet van de vulkaan Agua en deze omgeving moet erg mooi zijn. We zijn benieuwd.
Een aantal van de groep gaat de vulkaan Pacaya beklimmen. De vulkaan is pas sinds vandaag weer deels beklimbaar. Vier dagen gelden was er een hevige eruptie, maar nu is alles weer stil, geen rookwolken en geen lava.

• 07 Maart 2014 - 14:08

Jan:

Ja, dat verandaterras in Chichi op één hoog: Daar zijn wij destijds ook gaan zitten om uit de drukte te zijn. Maar je kunt er wel alles zien. Heel leuk allemaal.

Nog veel plezier

Jan

• 07 Maart 2014 - 14:43

As:

Heerlijk jullie culinaire reisverslag :)))

• 09 Maart 2014 - 01:32

Marianne:

@Jan: we houden ons aanbevolen voor meer tips hoor! Wel vooraf svp. Zijn nu in Copan, in het leukste hotel tot nu toe, met eigen balustrade grenzend aan het centrale plein.
    @As: ik vrees dat hier culinair niet zoveel uit te wijden valt ;-) In dit geval ging het om een broodje kaas en een heerlijke ananas die we in twee dagen tijd verorberd hebben.
    Liefs vanuit Copan. Marianne