Tikal, 13 maart 2014 - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Tikal, 13 maart 2014 - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Tikal, 13 maart 2014

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

13 Maart 2014 | Guatemala, Tikal

Tikal is één van de grootste steden van de oude Mayacultuur. Het ligt in het tropische laagland van Guatemala. Om deze stad heen ligt nu alleen maar jungle. Vanuit Rio Dulce was het een uur of 5 rijden. De tocht verliep gisteren verliep voorspoedig. Daarom kregen we van de Guatemaltese reisagent een extraatje, namelijk de toegang tot Yaxha, een Mayastad die niet veel bezocht wordt. Yaxha betekent groen/blauw water en is genoemd naar het meer ernaast. Het was wel een uur omrijden. Er waren bijna geen toeristen. We kregen er een modern polsbandje om zodat we in en uit konden lopen. Natuurlijk was dat niet nodig, want na 1.5 uur hadden we het wel gezien. Leuk om gezien te hebben, als voorproefje van Tikal.
Om half zes waren we uiteindelijk in onze lodge bij de ingang van het park van Tikal. Ook Tikal ligt helemaal in de jungle en we hier hebben we veel apen gezien.
Onze lodge ziet er erg leuk uit en ligt bij de ingang van Tikal, midden in de jungele. De kamers zijn wel primitief, alleen 2 bedden en een tafeltje. Maar er is wel een zwembad. Het eten ’s avonds was erg lekker, maar Marianne kreeg haar maaltijd ( Kip Vera Cruz) pas, nadat de rest z’n toetje al op had. Dus dat werd geen fooi. Waarschijnlijk had de ober dat in de gaten, want hij ging zeer creatief te werk bij het betalen. Hij zat wat te tikken op z’n rekenmachine en hop daar had hij een bedrag in Quetzals. Omdat de prijzen in dollars op het menu stonden, dachten we, dat het wel klopte, totdat er eentje van de groep nattigheid voelde. Vervolgens bleek dat iedereen teveel betaald had. Gelukkig deed de ober niet al te moeilijk bij het teruggeven van het teveel betaalde.
Vanmorgen het park in. Weer ruines en eigenlijk zijn we nu al wel een beetje ruïne moe. Maar dat was ten onrechte. De tempels zijn hier zeer hoog en mooi. Het hele complex ligt prachtig in de jungle verscholen. Het was gewoon heerlijk om rond te dolen, want het is een erg grote site en we hebben ons uren vermaakt met rondwandelen en de mooie ruines beklimmen. Hier staat ook de op één na hoogste tempel van het Maya gebeuren: Tempel IV van Tikal, die je mag beklimmen. De tempel is 62 meter hoog en mag niet via de oorspronkelijke treden beklommen worden, er is een houten trap tegenaan gebouwd, via welke je de top van de tempel bereikt. Vanaf deze top heb je een onvergetelijk panorama over de omringende jungle, met her en der een tempel daarbovenuit stekend. Na al die uren rondwandelen zijn we op de veranda bij onze lodge gaan lezen en daarna naar het zwembad gegaan. Het was al later op de middag en vanaf onze ligstoelen bij het zwembad trok er een verscheidenheid aan dieren aan ons voorbij: eerst brulapen, toen spinapen. ’s Morgens hadden we ook al een aantal neusbeertjes voor onze lodge langs zien struinen. Maar goed, verder met het zwembad. Na de apen volgden een paar kleine groene papagaaien, die ons vanuit de boom boven ons bekeken, vervolgens een roodgekuifde specht die vrolijk in een nabijgelegen boom zat te hameren. En daarna kwamen er een stuk of 10 toekans over, die in de bomen gingen zitten. Toen we dachten dat ze weer weg waren, zag Paul er toch nog één in een boom vlakbij het zwembad zitten. Hij liep ernaar toe en zag de toekan in een klein gat in de boom verdween. Tot onze verbazing gingen er één voor één nog 4 toekans dit kleine holletje in, blijkbaar hun verblijfplaats voor de nacht. Het waren wat kleinere toekans, met een gele borst. Al met al hebben we ze nog goed kunnen zien.

• 17 Maart 2014 - 08:14

Erik En Annelies:

Wow!! Wat ontzettend gaaf, al die beesten!! Wat een fantastische reis weer!!