Sancti Spiritus - Reisverslag uit Sancti Spíritus, Cuba van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Sancti Spiritus - Reisverslag uit Sancti Spíritus, Cuba van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Sancti Spiritus

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

16 April 2015 | Cuba, Sancti Spíritus

Voordat we Santa Clara zouden verlaten, wilden we eerst het monument ter nagedachtenis van Ernesto Che Guevara bezichtigen. het monument bestaat uit een groot beeld en een muur met zijn daden erop. Ervoor was een groot plein voor optochten, daar is ook een klein museum. Sinds kort liggen de stoffelijke resten van Che naast zijn makkers onder het monument. Vervolgens Santa Clara in, dit was een hele toer, want het openbaar vervoer bestond uit paardenkarren waarvan er heel veel waren. Bovendien zijn de straten erg smal. We kregen bijna een botsing met een motor met zijspan toen we een paardekar in wilden halen, want op dat moment ging de motor ons inhalen. Na wat rondgekeken te hebben in Santa Clara ging de tocht verder naar Remedios. Eerst nog een kleine stop bij de munitietrein die Che en zijn kameraden overvallen hadden en vervolgens buitgemaakt op de troepen van dictator Batista. het landschap naar Remedios was groen en gevarieerd. ons hotel Barcelona is een prachtig koloniaal hotel in een zijstraat van het centrale plein. Er zijn hier nauwelijks auto´s te bekennen. Alle openbaar vervoer gaat met fietstaxi´s. We hebben een prachtige kamer met groot terras, uitkijkend op het centrale plein. omdat de kamer nog niet klaar was toen we aankwamen, hebben we eerst een tosti gegeten op een terras aan het centrale plein. Dit is een echt dorpje, er is niet veel actie. Af en toe komt de dorpsgek langs, die in de maling genomen wordt door de lokalen. S avonds zijn we niet in het hotel gaan eten, maar na een rondje stad kwamen we weer bij een eettent aan het plein uit. We vroegen de kaart, maar die was er niet, het enige wat ze hadden was pizza. Een keuze in pizza´s was er niet, dus dan maar pizza. De keuze uit drankjes was ook erg kort, er was alleen maar tukola. Dit was eten op zijn Cubaans, de prijs was er ook naar, 2 CUC, ca. 2 euro. De pizza was best lekker. De volgende dag door naar Camaguay, 300 km rijden. We namen de weg binnendoor, volgens onze routebeschrijving moesten we vragenof d weg goed genoeg zou zijn, maar dat snapten de Cubanen natuurlijk niet. Die reizen niet veel. Dus de gok maar genomen, de weg was ok, maar schoot ok niet erg op door de fietsers en paardenwagens. in het begin kwamen we zelfs een stoomtrein tegen, we reden even gelijk op. onderweg kwamen we af en toe een fruitstal tegen, daar stopten we om mango´s en ananassen te kopen. overal staan de mensen te liften, ze houden geld omhoog om hen mee te nemen. uiteindelijk hebben we Sylvia en haar zoontje meegenomen. Ze gingen naar haar ouders en broer, die zo´n 70 km verderop woonden. ze wilde ons 10 peso betalen, maar we hebben haaar uiteraard een gratis lift gegeven. om ons hotel in Camaguay te vinden was een probleem, het was ergens midden in de stad, maar om het de piraten die de stad herhaaldelijk overvielen moeilijk te maken, zijn de straten niet rechthoekig, het is een onoverzichtelijke wirwar. uiteindelijk heeft een jongeman ons op de fiets de weg gewezen voor 3 cuc, een fors bedrag hier in cuba. we hadden weer een mooi hotel aan een pleintje en onze kamer met balkon lag aan de winkelstraat. de winkels zijn hier rijkelijk voorzien, er waren zelfs warenhuizen waar veel te koop was, zelfs in havana hebbben we dat niet gezien. Camaguay heeft een leuk centrum, in de namiddag begon het hard te regenen, gelukkig hadden we al wat rondgelopen. zondag zijn we naar Sancti Spiritus gereden, ook dit is weer een leuk stadje met mooie gebouwen. ook ons hotel is weer een juweeltje. We hebben net weer lekker gegeten. het heeft weer fors geregend, maar nu is het droog. deze stadjes zijn mooier gereserveerd dan havana, maar het zijn dan ook niet zoveel gebouwen.