Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Makassar

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Paul

19 Oktober 2015 | Indonesië, Makassar

Onze eerste volle dag in Makassar, Sulawesi zit erop. Na een lange reis, met veel vertraging in het 1e deel van Amsterdam naar Jakarta, zijn we hier gisterenavond laat aangekomen. Voor de vlucht van Jakarta naar Makassar, moesten we hard lopen, omdat we nóg later aankwamen dan verwacht. Gelukkig werden we opgewacht door een medewerker van de luchthaven met een bordje met daarop onze aansluitende vlucht, die ons bij alle handelingen, zoals visum, e.d. begeleidde. Toen was net nog maar ruim 2 uur vliegen en waren we in Makassar. Vanochtend hebben we de stad met de becak (fietstaxi) verkend. Het is een drukke, chaotische stad. We zijn naar de haven gegaan, waar ook de visafslag is. Daar lagen allerlei mooie soorten vissen te wachten op een koper, ook een haai en barracuda, grote garnalen, krabben. Als je niet van de geur van (gelukkig wel verse) vis houdt, moest je hier niet zijn. In een ander stukje haven lagen grote Buginese prauwen, grote houten boten, waarmee ze tussen de eilanden varen met allerlei goederen. Vroeger met zeil, nu alleen op de motor. De mensen hier zijn erg vriendelijk en bij een boot werden we gevraagd of we de boot wilden zien. Dat vonden we wel leuk. De boot is van binnen erg eenvoudig, de kapiteinshut was netjes schoon.
Ook fort Rotterdam hebben we nog met een bezoekje vereerd. In 25 jaar is er hier veel veranderd, toen was Paul hier ook. Vanaf de fortmuur kon je toen de oude haven zien. Nu staan er allemaal gebouwen voor en is de oude haven veranderd in een grote containerhaven.
Na de becak-rit, hebben we zijn z’n allen geluncht: verse vis, garnalen, roze gekleurde rijst, saté, alles prima smakend. Ook ons ontbijt bestond overigens uit warme gerechten, zoals gado gado en aanverwachte Indonesische gerechten. Smaakte ook prima, zelfs voor het ontbijt.
Vanavond gaan we nog even de boulevard over slenteren, daar ligt ons hotel vlakbij.
Als avondeten hebben we net 2 verse mango’s verorberd.
Morgen gaan we door naar Sengkang. We reizen met twee minibusjes. In de buurt van Sengkang, gaan we onze eerste wandeling maken, ter voorbereiding op onze trekking van 3 dagen door Torajaland.
De temperatuur is hier overigens prima, vandaag was het 36 graden! Dat is wel even wennen.

• 19 Oktober 2015 - 14:36

Gerard:

A doe zeg, helemaal vergeten ja! Dat jullie op reis gingen.
    Pot jandorri nog antoe. Als noch goede reis ja! Ga weer onzettend genieten van reisverslagen.
    Groeten van Candy en Gerard

• 19 Oktober 2015 - 15:29

Phyllis En Ruud:

Paul en Marianne,

Alsnog fijne vakantie toegewenst uit koud kikkerland.

Veel plezier geniet er lekker van.

Grts

Phyllis en Ruud

• 19 Oktober 2015 - 15:32

As:

Lieverds geniet, dan doen wij dit met jullie mooie reisverslag xx

• 19 Oktober 2015 - 16:08

Ina:

Hallo reizigers,
    wat een mooie plek om te reizen! Ben benieuwd hoe jullie reis verder zal gaan.
    Er zal in 25 jaar inderdaad wel heel veel veranderd zijn.
    Selamat Jalan!

• 19 Oktober 2015 - 19:28

Tess:

Klinkt goed die 36 graden. Was die paar daagjes dat ik op Texel zat wel wat kouder en had daar ook wel die 36 willen hebben. Veel plezier en kijk uit naar de volgende reisverslagen. Liefs

• 20 Oktober 2015 - 19:18

Budi:

Fijne vakantie! Bagus!

• 20 Oktober 2015 - 22:54

Erik En Annelies:

Geniet ervan! Wij reizen via de verslagen met jullie mee!