Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Bay of Islands

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

10 November 2017 | Nieuw Zeeland, Paihia

Gisteren een prachtige dag gehad. Marianne had via internet gereserveerd voor een tocht met een catamaran zeilboot. Tevens zouden we dan dolfijnen gaan spotten en misschien ermee zwemmen.
We werden ’s morgen om 9 uur opgepikt bij de steigers, waar ook kleine ferry's vertrekken. Er stapten 10 mensen aan boord inclusief wijzelf. Daarna voeren we naar het stadje Russell, alwaar nog 2 mensen opstapten. Een lekker klein groepje, terwijl er plaats is voor 35 personen. Op de motor voeren we naar een plaats in de baai waar ze dolfijnen verwachtten. En inderdaad in de verte zagen we al wat dolfijnen uit het water springen. Toen we vlakbij waren bleken het er ca. 25 te zijn. De bemanning, bestaande uit twee vrouwen, herkennen de meeste dolfijnen. Er waren ook kleintjes bij. Daarom mochten we niet het water in. Maar dat was eigenlijk niet zo erg, want ze zwommen vlakbij. Ook was het water maar 18oC en hadden ze geen wetsuits voor ons. Enkele dolfijnen maakten nog een paar kleine salto’s vlakbij. Het was moeilijk om ze goed op de foto te zetten. Daarna moesten de dolfijnen met rust worden gelaten. Er gelden hier strikte regels, wat dat betreft. Vervolgens werden de zeilen gehesen. Er stond een stevige, maar frisse wind. Gelukkig scheen de zon volop. Net na de middag werden we bij Paradise Beach gedropt op het eiland Urupukapuka. Je kon er naar toe zwemmen of met het bijbootje. Wij kozen voor de laatste optie, maar er gingen er ook een paar zwemmen. Het was een redelijk groot eiland, waar je vanaf de top een mooi uitzicht had over de “Bay of Islands”. Ook zag je goed de mooie baaien van ons eiland. Na wat rond gelopen te hebben terug naar boord voor de BBQ lunch. Na het eten zeilden we terug naar Paihia. Onderweg zagen we nog een kleine hamerhaai.
’s avonds kwam mijn oud collega en vriend Roel nog even bijpraten tijdens het diner, want onze ontmoeting de vorige dag was wat kort. Vanaf Whangarei was het een uur rijden voor hem.

Vandaag 10 nov. een rustige dag gehad. We zijn met de ferry naar Russell gegaan en hebben daar wat rond gelopen. Russell was de eerste hoofdstad van Nieuw Zeeland. Volgens de reisgids had het vroeger als bijnaam “hellegat van de Grote Oceaan”. Er verbleven ontsnapte gevangenen, gedroste zeelui, dronkaards, hoeren en vechtersbazen. Tegenwoordig is het een liefelijk toeristisch stadje met leuke oude huizen. Het was er wel erg druk, want er lag een groot cruiseschip in de baai ten anker. Het stikte er van de bejaarde passagiers, ook in Paihia trouwens. Wij hebben nog een wandeling in de buurt gedaan en daar op de kleine bospaden, zag je niemand meer. Ook de ferry terug zat stampvol met cruise gangers.

• 11 November 2017 - 09:32

Carla:

Hoi Marianne en Paul,
    Leuk om jullie weer te kunnen volgen via de reisverslagen, heerlijk om te lezen. Heel veel plezier nog de rest van jullie reis, geniet ervan!
    gr carla

• 15 November 2017 - 22:49

Fam Wypke Van Urk:

Hoi Paul en Marianne,
    leuk om het reisverslag te lezen.
    Ik stuur de verslagen ook door naar Albert, hij geniet er erg van.

h.gr.
    Wypke en Marry