Daporijo - Reisverslag uit Arunāchal, India van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Daporijo - Reisverslag uit Arunāchal, India van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Daporijo

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

24 November 2019 | India, Arunāchal

De stad Daporijo lijkt op een sloppenwijk. De traditionele hutten van de Tagin en de Niji staan tussen de nieuwe betonnen gebouwen en dat geeft geen mooi beeld. We zijn de enige Europeanen in de stad en worden overal nagestaard. Men spreekt hier nagenoeg geen engels dus het is maar goed, dat we Somnath hebben. Ons hotel was 7 jaar geleden heel mooi, maar is nu hevig in verval. De lift is kapot en gaat waarschijnlijk nooit meer werken. Onze wasbak zit een barst in en zit ook verstopt. En we hebben wel 20 lichtschakelaars. Alles net buiten zicht zit onder een laag stof.
Vandaag weer op pad in de omgeving. Het eerste dorpje heette Sippi. Met de auto ernaar toe. Dat was weer niet makkelijk, want de weg was gedeeltelijk een grote modderpoel. Het verbaast me, dat we nog steeds niet vast hebben gezeten. In het dorpje weer bij mensen thuis in hun authentieke hut geweest. Somnath vraagt her en der of we op bezoek kunnen komen. Toch wel leuk om te zien, hoe ze wonen en leven. De huisjes zien er wel allemaal hetzelfde uit. Van binnen is het overal netjes. We zijn de rivier overgestoken via een voetgangers hangbrug. Wel goed uitkijken waar je je voeten zette, want de bamboe latten zaten niet op regelmatige afstand van elkaar. Na Sippi terug naar het hotel voor een korte siësta. Vervolgens naar een dorp vlakbij. Omdat het zondag is, zijn er dorps activiteiten. De jongens waren aan het voetballen en de meisjes studeerde een dans in. Om te zien was dit wel een leuk dorp.
Terug in Daporijo nog even inkopen gedaan. Met name wat fruit gekocht voor morgen onderweg, want dat wordt weer een lange dag naar Along.

Verslag uit: India, Arunāchal

Noordoost-India en de Andaman eilanden

Over een paar dagen begint onze bijna 5-weekse reis naar het Noordoosten van India en de Andaman eilanden.
Op 14 november worden we door onze gids Somnath Bora en chauffeur Jayanta Kalita opgehaald in Guwahati en reizen we in een kleine 4 weken door de deelstaten Arunachal Pradesh, Assam, Nagaland en Manipur. Van de allerhoogste, met gletsjers bedekte toppen van de oostelijke Himalaya naar subtropische zones. In deze gebieden woont een groot aantal verschillende stammen, die ervoor gezorgd hebben dat een aantal van deze deelstaten lange tijd onrustig waren door de conflicten tussen de stammen. Vooral de stammen in Nagaland hebben een nogal oorlogszuchtig verleden, hun trofeeën bestonden uit de hoofden van hun vijanden. Zo oorlogszuchtig zijn ze gelukkig niet meer, maar ze voeren nog wel eenmaal per jaar spectaculaire oorlogsdansen uit, die te zien zijn tijdens het Hornbill Festival in Kohima. Uiteraard hebben we onze reis zo gepland dat we dit kunnen meemaken.

De laatste week van deze reis vliegen we naar India’s meest afgelegen gebied, de Andaman eilanden, een totaal andere wereld. Eilanden die veel dichter bij Birma en Thailand liggen, dan bij India, maar wel bij India behoren. Daar zullen we per boot vanuit het hoofdeiland diverse kleinere eilanden gaan verkennen.

We hebben er zin in!