Daporijo - Reisverslag uit Arunāchal, India van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Daporijo - Reisverslag uit Arunāchal, India van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Daporijo

Door: Paul

23 November 2019 | India, Arunāchal

Daporijo 23-11-2019

Het was een lange rit van Ziro naar Daporijo. De weg was slecht, maar anders als bij de vorige dagen. Nu was de weg een gatenkaas door gebrek aan onderhoud. Het geld voor wegenonderhoud was in de zakken verdwenen van corrupte ambtenaren. We zijn om 07.30 vertrokken en om 17.30 waren we er, zegge en schrijve 160 km verder. Het was wel een erg mooie rit. De weg slingerde zich geleidelijk omhoog, terwijl we mooie vergezichten hadden. Om ons heen alleen maar jungle. Er was nauwelijks verkeer. Zo af en toe reden we door een dorpje van een paar traditionele huizen. Stukjes berg werden bebouwd. Zo kwamen we een kiwi plantage tegen. we hadden eerder al kiwi’s gekocht en die waren erg lekker. Later waren er grote stukken met kardemon planten. Verder zagen we sinaasappelbomen met rijpe sinaasappels en we zagen grote grapefruits hangen.
Onderweg nog gestopt bij een restaurantje voor een simpele lunch. Jayanta is zelf maar een omelet voor ons gaan bakken, want er was onduidelijkheid bij de kok hoeveel eieren erin moesten. Naast het restaurant was een minimarkt. Vier vrouwen die groenten verkochten. Ik vroeg toestemming aan ze om een foto te maken en dat was ok. Toen ik de foto nam, draaiden ze allemaal hun hoofden om en hun rug naar me toe. De stammen vallen tot nu toe tegen. We hadden meer aparte nieuwe dingen verwacht, maar daar is weinig sprake van, behalve de neuspluggen. Alleen nog wat oudjes lopen met traditionele draagmanden, maar de jongeren zien er modern westers uit. En iedereen heeft een smartphone.
Volgens de lonely planet heeft ons hotel in Daporijo Wifi. Maar hier aangekomen bleek dat niet het geval. Marianne zag nog een pc staan en vroeg of die functioneerde. Volgens de receptionist was er alleen in het weekend verbinding en omdat het volgens hem vrijdag is, doet de pc het dus niet. Alleen is het wel zaterdag vandaag. Dus morgen zal de pc het ook wel niet doen.
Het diner moest van tevoren besteld worden. Alleen was een aantal dingen, die ik wilde eten niet aanwezig. Even later werden we op de kamer gebeld, dat de crèmesoep er ook niet was. Dan maar gewone soep. Al met al toch lekker gegeten.

• 02 December 2019 - 20:26

Erik En Annelies:

Wat heerlijk om jullie verslagen weer te lezen! Vast een mooie reis, maar ik lees ook wel enig reisgevaar tussen de regels door, met die slechte kwaliteit wegen en modderstromen.
    groetjes Erik en Annelies

Verslag uit: India, Arunāchal

Over een paar dagen begint onze bijna 5-weekse reis naar het Noordoosten van India en de Andaman eilanden.
Op 14 november worden we door onze gids Somnath Bora en chauffeur Jayanta Kalita opgehaald in Guwahati en reizen we in een kleine 4 weken door de deelstaten Arunachal Pradesh, Assam, Nagaland en Manipur. Van de allerhoogste, met gletsjers bedekte toppen van de oostelijke Himalaya naar subtropische zones. In deze gebieden woont een groot aantal verschillende stammen, die ervoor gezorgd hebben dat een aantal van deze deelstaten lange tijd onrustig waren door de conflicten tussen de stammen. Vooral de stammen in Nagaland hebben een nogal oorlogszuchtig verleden, hun trofeeën bestonden uit de hoofden van hun vijanden. Zo oorlogszuchtig zijn ze gelukkig niet meer, maar ze voeren nog wel eenmaal per jaar spectaculaire oorlogsdansen uit, die te zien zijn tijdens het Hornbill Festival in Kohima. Uiteraard hebben we onze reis zo gepland dat we dit kunnen meemaken.

De laatste week van deze reis vliegen we naar India’s meest afgelegen gebied, de Andaman eilanden, een totaal andere wereld. Eilanden die veel dichter bij Birma en Thailand liggen, dan bij India, maar wel bij India behoren. Daar zullen we per boot vanuit het hoofdeiland diverse kleinere eilanden gaan verkennen.