Karstgebergte van Khao Sok - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Karstgebergte van Khao Sok - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Karstgebergte van Khao Sok

Door: Paul

31 Januari 2023 | Thailand, Surat Thani

Het is al weer 31 Januari 2023. Onze laatste nacht in ons hutje van “ Riverside cottages”. Dit hutje is iets groter, dan die we hadden in Pencave homestay. Dat maakt het net wat makkelijker om onze spullen kwijt te kunnen. Na een lange reisdag zijn we hier aangekomen. Toen we landden in Surat Thani goot het van de regen en dat vliegveldje had natuurlijk net geen slurf, waar we door heen konden lopen. Van het vliegveld was het nog 2 uur rijden naar ons onderkomen. De omgeving is wel wat veranderd. Het is groener en dus minder dor, ondanks dat het hier ook droog seizoen is.

Gistermorgen meteen mee met de dagexcursie over het Khao Sok stuwmeer. We werden met een minibus naar het verzamelpunt gebracht en vandaar ging het verder met een grote bus naar de stuwdam. Dat was nog een uur rijden. Bij de dam stapten we over in 2 longtailboten. Onderweg werd er nog even bij een marktje gestopt om poncho’s te kopen. Dit ivm het opspattende water en de regen, want het was geen mooi weer. Er trokken af en toe buien over en verder was het winderig en zwaar bewolkt. Dus de mooie karstbergen staken niet af tegen een blauwe lucht. Maar de temperatuur was goed ca 23oC, zelfs iets koel. In volle vaart ging het over het meer naar de eerste bezienswaardigheid. Een grot, ja weer eentje. Deze was vrij klein en nauw en met een mannetje of 30 was het file lopen. Maar deze grot was toch weer anders en best mooi. Er zaten veel kleine vleermuizen de grot. Daarna voeren we rustig nog wat om mooie steile rotsen. De omgeving was prachtig, ondanks de grijze wolken. Daarna voeren we door naar onze lunch plek, een uur varen verderop. De lunchplek waren hutjes op drijvers. Er stond een prima buffet voor ons klaar en daarna was er gelegenheid om te zwemmen en te kanoën. Wij keken liever. Voor zwemmen was het weer niet mooi genoeg en wat kanoën betreft, waren er weinig mooie rotsen meer in de buurt en kreeg je in de kano een natte kont. Om half 3 scheepten we weer in voor een jungle wandeling van een uur. De wandeling begon met een steile erg gladde klim. Halverwege de klim zagen wij het niet zo meer zitten en gingen terug. Het steile pad naar beneden lopen, was wel wat gevaarlijk. Dus wat op de boot gerelaxt tot de rest weer terugkwam. Er waren er twee, die door bloedzuigers te pakken waren genomen, het waren nog grote bloedzuigers ook. Tot nu toe was het droog gebleven. Daarna door de buien terug naar de dam langs de mooie ronde rotsen. De poncho was geen overbodige luxe gebleken, zonder waren we zeiknat geworden.

Vandaag hadden we niets gepland, maar kwam Marianne plotseling met het idee om in de koele ochtenduren een stukje te gaan lopen. Ze had een korte route op internet gevonden om binnendoor naar het dorp Khao Sok te lopen. We moesten dan wel de rivier oversteken, maar die was niet zo diep. Toen we bij ons hotel vroegen of dat mogelijk was, kon dat volgens de man van ons hotel helemaal niet. Dus zijn we met de auto voor een paar Baht naar het dorp gebracht. Toen leidde Marianne mij op slinkse wijze naar de weg, die terug naar ons hotel zou voeren (die niet kon). Via plantages met rubberbomen en met oliepalmen en met de app maps.me kwamen we steeds dichterbij het hotel. Het was een mooie route om te lopen. Het was inmiddels ook erg warm geworden, want vandaag scheen de zon wel. Uiteindelijk vonden we ook de plek, waar we de rivier konden oversteken, vlakbij ons hotel. Dus Marianne had toch gelijk. Maar toch weer even 6.5 km gelopen. Gelukkig mocht ik de middag wel in mijn hangmat op het balkon doorbrengen.

Wat muggen en insecten betreft, valt het mee. Er zijn weinig muggen, maar toch slapen we wel onder de klamboe. In onze hotelinstructies stond, dat er in de klamboe geen gaten mochten worden gemaakt om de lader van de smartphone door te doen. Dit schijnt dus echt te gebeuren. Kon het me niet voorstellen. We zitten hier aan de rand van het nationale park van Khao Sok. Ons hutje ligt ook in de jungle. Heerlijk die jungle geluiden ’s nachts. Kortom we hebben het naar onze zin.

• 31 Januari 2023 - 18:31

John M:

Jullie zijn wel een stel Doe….Doe-ers [e-1f602][e-1f602][e-1f602] maar je ziet wel enorm veel zo [e-1f4aa][e-1f44d] jou Marianne kan gelijk een bijbaantje zoeken als gids [e-1f917] geniet nog maar lekker en wij zitten hier popelend op de bank om ook weg te kunnen [e-1f60f][e-1f60f]