Bada vallei - Reisverslag uit Tentena, Indonesië van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Bada vallei - Reisverslag uit Tentena, Indonesië van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Bada vallei

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

30 Oktober 2015 | Indonesië, Tentena

Vandaag terug gekeerd uit de Bada Vallei. 2 dagen geleden zijn we erheen gegaan met drie 4x4 auto’s. De weg zou nogal slecht kunnen zijn. We konden buiten in de bak zitten of binnen. Wij wilden natuurlijk allemaal buiten zitten. Na een half uurtje hield de bewoonde wereld op en ging het steil omhoog de bergen in. De weg was zo breed, als een fietspad in Nederland. Gelukkig was er ook niet veel tegemoet komend verkeer. Dit was de enige weg naar de Bada vallei. De weg ging omhoog en omhoog en al spoedig hadden we spijt dat we buiten achterin zaten, want het werd koud. Het was wel leuk om achterin te zitten, maar de kou maakte het toch minder. Dus even gestopt om wat warmers aan te trekken, als je dat tenminste bij je had, want de meest bagage hadden we in Tentena achter gelaten.
Na anderhalf uur was er een thee/koffie stop. Ongelofelijk dat hier midden in de jungle een restaurantje is. Na de pauze kwamen we na een uur rijden in een grote vallei aan, de Bada vallei. De temperatuur was aangenaam. We reden het dorpje Bomba binnen en daar zag Marianne een leuk hotel. Blijkt het onze plaats voor de nacht te zijn. De meeste kamers waren klein maar ok. Wij hadden hier voor het eerst een wat mindere kamer, een klein hok met enkel een bed en een badkamer met hurk wc en mandibak. Maar op de veranda voor onze kamer kon je leuk zitten. Er zaten om ons heen veel vrachtwagenchauffeurs die bij de weg werkzaamheden betrokken waren. Omdat het nog niet geregend heeft was de weg goed te berijden, maar dat verandert snel na een forse bui.
Na de spullen in de kamer gezet te hebben zijn we gaan wandelen naar de grote bezienswaardigheid van de Bada vallei. Dat zijn namelijk stenen beelden van 4 a 5 duizend jaar oud, die lijken op de beelden op Paaseiland. Met z’n allen achter elkaar liepen we onder de cacaobomen door en over de dorre rijst velden. Eerst nog even het graf bezocht van pater Woensdrecht. Die had goed werk verricht, want bijna iedereen in deze vallei is christelijk. Ons eerste beeld was niet zo groot, maar zag er wel leuk uit. Bijna alle vruchten, die hier zijn, zijn rijp en lekker. We zagen mango’s, papaja’s, ananas, bananen, avocado’s, rambutans, een soort pommelo’s, jackfruit, en nog andere vruchten, die wij niet kennen. Na 1,5 uur waren we bij het tweede beeld, ook een kleintje. Daarna terug naar het hotel voor een heerlijk diner. Het eten is erg goedkoop en lekker.
De volgende dag zijn we op zoek gegaan naar nog meer beelden. De wandeling ging weer over relatief vlak terrein door de cacaobomenplantages en over de rijstvelden. Hier waren de rijstvelden wel groen en nat. We kwamen ook door stukken waar de rijst al bijna geoogst kon worden. Daar waren allemaal vogelverschrikkers neer gezet. De wandeling was prachtig. We vonden nog één mooi groot beeld (een man, wat duidelijk te zien was) en een kleintje. Na 4 uur wandelen was het tijd voor de lunch. We kwamen aan bij een houten huisje zoals er velen stonden bij de sawa’s en daar stond een grote tafel vol eten voor ons klaar. De huisdieren verwelkomden ons. Er liep van alles, honden, katten, eenden, kippen, een varken. Er waren allerlei heerlijke gerechten en zelfs paling. Dat hadden we hier niet verwacht. Na de lunch nog een goed uur verder gelopen en daar werden we aan het einde van de vallei opgewacht door onze jeeps.
’s Avonds zou er bij ons hotel speciaal voor ons een voorstelling zijn van een volksdansgroep, maar dat ging niet door, want de leider was er niet. Daarom gaf de familie van het hotel een klein optreden. Het optreden was grappig omdat het zo amateuristisch was. Vier mensen hadden hun mooiste kleding aan gedaan en deden één dans op muziek van de autoradio. Vervolgens kregen we allemaal palmwijn en was de voorstelling voorbij. De stoelen neerzetten had langer geduurd.
Vandaag in 2.5 uur teruggereden naar Tentena, waar we op het laatst nog een klein bui hadden, onze eerste op deze reis. We komen nauwelijks toeristen tegen. Er zijn in dit hotel ook twee Belgen, die Sulawesi op de fiets doen. Zij hadden in de bergen zelfs 2 uur regen gehad, niet alleen nat maar ook koud. Hier in Tentena is de temperatuur nu aangenaam, 25oC tot 30oC. Morgen gaan we naar Empana, alwaar we de boot nemen naar de Togian eilanden.