Laatste dag in Cartagena/Colombia - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Laatste dag in Cartagena/Colombia - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Cartagena/Colombia

Door: MarianneAntoinette

04 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Cartagena

Laatste dag in Colombia. Vanmorgen nog door Cartagena geslenterd, waar het warmer lijkt te zijn dan voorgaande dagen. Het is zondag en de stad ontwaakt langzaam.
Gisteren zijn we de hele dag met een boot op pad geweest. Door Martijn geëscorteerd naar de opstapplek in de haven, waar we in een soort massatoerisme terechtkwamen. Het krioelde werkelijk van de Colombiaanse toeristen die blijkbaar massaal de hitte ontvluchtten en het water op gingen, net als wij. We werden naar plastic stoeltjes gedirigeerd waar we met zijn vieren naast elkaar op onze boot moesten wachten. Alle stoeltjes waren al gauw bezet en de staanplaatsen ook. Gelukkig werden er in de tussentijd ook namen omgeroepen, blijkbaar van een bepaalde boot, waar de mensen op mochten. Wij stonden op de laatste lijst en de omroeper had duidelijk moeite met het uitspreken van onze namen. De naam van Paul stond vooraan, hij werd geroepen en in overleg met de omroeper werd maar besloten de volgende 3 namen op de lijst niet meer om te roepen. Vervolgens naar onze grote speedboot, met twee motoren van 200 pk erachter. Onze boot zat halfvol en wij waren al blij, want de andere boten zaten propvol. Het duurde echter niet lang voordat onze boot ook propvol was. Toen vertrokken we eindelijk, met een heerlijk windje door de haven, langs Bocagrande, de nieuwe wijk van Cartagena met hoge witte slanke torengebouwen, prachtig contrastrijk plaatje naast het oude historisch centrum. Onderweg kregen we nog allerhande toeristische uitleg, maar zoals bekend spreken wij bijna geen woord Spaans en begrepen we daar geen snars van. Het was een mooi tochtje langs eilandjes, waar we uiteindelijk op een eilandje afgezet werden. Tussendoor was er nog wat geharrewar omdat wij wilden snorkelen, er bij ons veel onduidelijkheid was hoe of wat, maar de rest van de boot werd afgezet op een eiland en wij gingen met z’n vieren weer een eind het water op om te snorkelen. Dat was best mooi, het koraal was dood, maar er waren prachtig gekleurde vissen te zien. Ook een grote baracuda, maar die heb ik niet gezien omdat ik een eindje afgedreven was. Na het snorkelen werden wij ook op het eiland gedropt, ging de rest van de boot naar een soort aquarium en hebben we daar even gebivakkeerd en geluncht. Daarna over de open zee terug, waar wij de mazzel hadden voorin te zitten en niet nat werden. Het water spatte zo hoog op dat alles was niet voorin de boot zat, zeiknat werd en continu in de ogen zat te wrijven om het zoute water te verwijderen. Vervolgens werden we een uur lang gedropt op Playa Blanca, een prachtig strand, waar je over de hoofden van de strandgangers en verkopers kon lopen. We waren om een uur of half 6 weer in ons hotel en zijn ’s avonds met de groep gaan eten, als afscheid.
Vanochtend ‘uitgeslapen’ en aan de slenter door Cartagena gegaan, maar eigenlijk was het veel te warm en zijn we al ras op een pleintje neergestreken. We wilden nog wat dingen kopen, maar hadden het idee dat de straatverkopertjes wel naar ons toe zouden komen. Dat klopte.

Over een uurtje vertrekken we naar het vliegveld voor de lange reis naar huis: Cartagena naar Bogota, Bogota naar Madrid en als laatste Madrid naar Amsterdam.

Colombia is een mooi land, niet met spectaculaire hoogtepunten, maar met mooie landschappen, leuke dorpjes, een prachtig Cartagena en een enorm vriendelijke bevolking.

Liefs,
Marianne

• 04 Maart 2012 - 21:25

Als:

Goedereis darling, Gracias voor je mooie verhalen xx

• 05 Maart 2012 - 00:42

Ton:

Het waren weer leuke verhalen.

Goede reis terug, en hopelijk zie ik je snel weer.

• 05 Maart 2012 - 06:11

Tessy:

Zie je snel weer en zeer benieuwd naar je verhalen en natuurlijk vooral de aanvullende...
    Liefs en tot gauw

• 05 Maart 2012 - 18:06

Cees:

EEn mooie reis marianne je hebt weer energie geladen, op naar het volgende avontuur.