Van Bacalar naar Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Van Bacalar naar Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Van Bacalar naar Playa del Carmen

Door: Paul en Marianne

17 Maart 2014 | Mexico, Playa del Carmen

Vanuit ons rustieke hotelletje met uitzicht op Laguna Bacalar, het meer van de 7 kleuren, zijn we vanochtend vertrokken naar Playa del Carmen. We konden ‘uitslapen’, want het ontbijt was pas vanaf 7.30. Na een aantal uren kwamen we in Tulum. De weg erheen leek oneindig lang rechtdoor te gaan. In Tulum bevindt zich de enige overgebleven stad van de Maya’s die direct aan zee ligt. Onze reisbeschrijving omschrijft dit als volgt: De ligging van Tulum is spectaculair: boven op een klif, vanwaar je uitkijkt op de azuurblauwe Caribische zee onder je.
Dat zal ooit wel een juiste omschrijving geweest zijn, maar inmiddels is het geworden tot een heus pretpark. Voor de ingang zijn er vele restaurants, winkeltjes, zelfs een subway en er rijdt ook nog een soort treintje rond. Er zijn ook heel veel toeristen, want het is op rijafstand van de hele Mexicaanse riviera met al zijn all-inclusive resorts. Je mag ook niet in de buurt van de ruines komen, alles is afgezet. Wij waren er snel uitgekeken. We beseften wel dat we heel veel geluk gehad hebben met al die mooie, niet toeristische ruines die we al gezien hebben.
Onze volgende stuk was een plek aan de zee, waar we konden snorkelen en waar zeeschildpadden te zien waren: die hebben we gezien: één grote, prachtig geel/bruin gevlekt en helemaal niet bang voor ons. We hebben wel 10 minuten mee gezwommen, op slechts een halve meter afstand. Later heb ik er nog een gezien, een kleintje, maar toen ik de anderen waarschuwde dat er een schildpad was, was hij al weer weg.
Dit was een leuke afwisseling na al die ruines die we gezien hebben.
Ons hotel in Playa del Carmen ligt een paar blokken vanaf de boulevard, in een rustige straat. Het binnenplein bestaat uit een groot zwembad en vanaf de balustrades van de kamers, kijk je daarop uit. De plaats zelf is een gigantisch toeristisch gebeuren en we zijn blij dat we daar niet nog een aantal dagen blijven.
Vandaag, 16 maart, gaan we weer snorkelen. We gaan met de veerboot naar Isla Cozumel, worden daar opgepikt en gaan met een groot deel van de groep op 3 plaatsen op het rif snorkelen.
Bij de veerboot was het een behoorlijke drukte. De veerboot kon 450 mensen hebben en dit aantal werd wel zo ongeveer gehaald. Wij zaten buiten. Daar kwam af en toe wel wat buiswater over, want er stond een behoorlijke wind en golven. Aan boord kregen we een voorstelling van een zanger en zangeres. Ze deden erg hun best en lieten allerlei muziek soorten (zoals salsa, merenge, regeton, cumbia en mariachi) de revue passeren. Na 50 min zetten we voet op Isla Cozamel. De snorkel organisatie stond ons al op te wachten. Na betalen konden we meteen door naar de boot. Deze boot was erg klein en we waren alleen met ons groepje (13 personen). We konden op drie verschillende plaatsen uit de boot. Doordat we in de luwte van het eiland zaten, vielen de golven wel mee. Het koraal viel tegen. Er waren wel mooie stukken bij, vooral waaierkoraal. Maar als geheel was het niet veel. De vissen daarentegen waren prachtig. Eén van ons had wat brood meegenomen en daar kwam veel vis op af. We zwommen in een wolk van gekleurde vissen. Op een gegeven moment zagen we ook nog een grote barracuda. Na 2.5 uur was de toer klaar en konden we precies de ferryboot van 16.00 terug naar Playa del Carmen nemen.
Daar nog wat rond gelopen door de winkelstraat, die oneindig lang is en erg druk. ’s Avonds nog een afscheidsetentje met de groep gedaan en nu is de reis ten EINDE.
Op naar de volgende reis: Hawai, eind oktober dit jaar!

Liefs, Paul en Marianne

• 18 Maart 2014 - 21:00

Cor:

mooie reis en goed verslag; ben benieuwd wat jullie in Hawai te melden hebben

groetjes Ine en Cor

• 18 Maart 2014 - 22:04

Paul En Marianne:

Hoi Cor en Ine: Hawai wordt weer een heel verhaal en veel foto's ; twee reisgenoten zijn daar ook geweest: zwemmen met mantaroggen, zeeschildpadden en gloeiende lava en nog veel meer!

• 19 Maart 2014 - 07:49

As:

Bedankt voor jullie mooie verhalen en welkom thuis lieverds

• 19 Maart 2014 - 08:11

Tess:

Wat jammer dat Tulum zo'n pretpark is geworden. Ben ik blij dat ik zo'n 12 jaar eerder daar was. Toen was het nog wel mogelijk tussen de ruïnes te zwerven en helemaal niet veel of geen toeristen tegen te komen.
    Goede reis terug en tot gauw.

• 26 Maart 2014 - 15:39

Hennie Van Den Brink:

Al jullie reisverslagen gelezen en de foto's bekeken. Geweldig wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Paul zal er vast een prachtig fotoalbum van maken. Bij gelegenheid komen jullie het maar laten zien!