De eerste dagen - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Paul Marianne - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Paul

29 November 2016 | Aruba, Oranjestad

Ze rijden hier als idioten. Er zijn veel rotondes, maar er wordt geen richtingaanwijzer gebruikt als ze afslaan. Wij met onze kleine, goudbruine Kia Picanto, wurmen ons er tussendoor. Paul assertiever dan ik. Gisteren waren we bij de kennissen van Paul die hier wonen. Die hebben een leuk huisje in het binnenland met een grote tuin eromheen. Rondom het huis is het overdekt, wat beschutting geeft tegen de zon. Niet tegen de regen, die sijpelt er doorheen en gisteren regende het. Kort, een uurtje maar en daarna was het weer zonnig. De kennissen van Paul wisten ons te vertellen dat er gemiddeld 23 ongelukken per dag gebeuren en dat op zo’n klein eiland.

Zondag zijn we al naar Seroe Colorado geweest met de Picanto. Het lijkt nog vervallener dan 16 jaar geleden, maar het kan ook zijn dat ik er met andere ogen naar kijk. Toen heersten er meer nostalgische gevoelens, nu zie ik het objectiever. Een klein deel van de huizen daar is opgeknapt, maar het grootste deel staat er vervallen bij. De prachtige tuinen van zoveel jaren geleden zijn overwoekerd door metershoge cactussen. In ‘onze’ baai, Rodgers Beach ligt de dominant aanwezige raffinaderij. Die is sinds 2012 stilgelegd, maar er zijn concrete plannen om deze weer op te starten. Baby Beach, een stukje verderop is een liefelijke baai met op zondag veel Arubaanse gezinnen. Vanuit 1 auto klinkt voluit vrolijke Arubaanse muziek, waar het gehele strand van mee kan genieten. Weer een stukje verderop ligt een dierenbegraafplaats, die zich over tientallen meters langs het strand/duinen uitstrekt. De graven worden veelal gemarkeerd met kruizen van drijfhout of andere markeringen die mensen aangebracht hebben ter herinnering van het (huis)dier dat zij daar begraven hebben. De zee slaat hier woest op de rotsen, in tegenstelling tot de zee aan de stranden. Een simpele vuurtoren staat bovenop de grote rots. Vuurtoren is een groot woord, het is een ijzeren geraamte met een lichtje erin.

Vanuit Arubiana Inn is het een 20 tal minuutjes lopen naar het strand van Eagle Beach, een kilometers lang zandstrand, waar een stuk verderop ook veel resorts liggen. Gisterenavond hebben we lange wandeling over het strand gemaakt en zijn we bij een restaurant aan zee neergestreken voor het avondeten. De vis is hier heerlijk: red snapper, grouper. Vers en heerlijk klaargemaakt.