Fietsend door Bogota - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Fietsend door Bogota - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Fietsend door Bogota

Door: MarianneAntoinette

Blijf op de hoogte en volg Paul

14 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Onze vlucht van Madrid naar Bogota verliep prima, we landden om een uur of 20.30 in Bogota, maar we waren veel later in ons hotel omdat een hele kudde, waarvan wij deel uitmaakten door de douane moest. Ik was vanmorgen vroeg wakker, heb het de hele nacht koud gehad (ondanks de fleecetrui die ik uiteindelijk besloot aan te trekken). Bogota ligt op 2600 m hoogte en dat is vooral s'avonds te merken. Om half 7 ben ik mijn bed uitgerold,heb me aangekleed en ben Bogota ingelopen, we zitten midden in het oude centrum en zelfs om half 7 was het al druk,overal fruitsapverkopertjes,krantenverkoper,kortom gezellige drukte.Ik ben op een muurtje gaan zitten met mijn fototoestel in de aanslag en heb dat gekrioel van een afstandje zitten bekijken (en fotograferen). Als geografisch gestoorde was ik uiteraard wel zo slim om een kaartje van het hotel mee te nemen voor mijn vroege citytoer, maar dat bleek niet nodig (zou dat toch een 50 plusvoordeel zijn?).
Na het ontbijt zijn we met z n vijven op de mountainbike met gids door Bogota gaan fietsen en dat was gaaf.Kriskras door straatjes met grote keien en langs prachtige oude gebouwen,prachtig gekleurde huizen en door de oude koloniale wijk La Candalaria, een bonte mix van alles en nog wat en erg gemoedelijk.Alles wat geen kleurtje had is overigens volgespoten met graffiti,maar sommige afbeeldingen zijn ware kunstwerken (sommige ook niet).
De rest van de groep is met een gids gaan wandelen. Onze gids was erg trots op de fietspaden hier,die de langst aaneengesloten fietspaden van geheel Zuid Amerika zouden zijn.Volgens mij telt hij de troittoirs driedubbel mee,want we hebben naar mijn idee meer op het trottoir gefietst dan op de weg (of fietspad als dat al herkenbaar was), maar de Colombianen stoorden zich daar niet aan. De groep is trouwens leuk, een erg gemeleerd gezelschap.We hebben twee reisbegeleiders, beide wonen in Colombia,onze hoofd reisbegeleider al 8 jaar. Bogota is een mooie en schone stad,soms fietsten we over wegen waar nogal wat verkeer (vooral bussen) reed, maar ik had nergens het idee dat het gevaarlijk fietsen was. Het gevaarlijkste hier tot nu toe zijn de openliggende putten, dus je moet wel altijd voor je kijken.Tussen de middag hebben we geluncht op een fruitmarkt, de soorten en hoeveelheden fruit die hier verkrijgbaar zijn, zijn onvoorstelbaar veel en erg lekker.We zijn ook door het red light district gefietst,maar behalve dat de 'dames' daar wat schaarser gekleed waren,onze gids steeds langzamer ging fietsen,was er weinig verschil met de andere straatjes.
Vanavond met zijn negenen weer in de oude wijk La Candelaria gegeten, vanmiddag nog een bezoekje gebracht aan een ondergrondse kathedraal die in een vroegere zoutmijn ondergebracht is, Zipaquira. Het is wel interessant om te zien hoe dat allemaal uitgehakt is, maar voor een atheist heb ik op een dag wel erg veel kruisen gezien.
Morgen vliegen we naar Neiva en jippie ....daar mag ik onder de sterren slapen .. ..in een tentje.
Verder schijnt het daar erg warm te zijn,da's dus een voordeel, hoef ik geen fleecetrui aan te houden in bed.
Hasta luego,
Marianne

• 15 Februari 2012 - 06:50

As:

Ben druk op internet de plekken aan het opzoeken waar je bent geweest. Jouw reizen zijn voor je lezerspubliek erg educatief :) geniet meid! xx

• 15 Februari 2012 - 08:08

Ton:

De verhalen zijn al weer leuk om te lezen. Kijk uit naar de volgende.
    Hier in Nederland is de dooi er goed ingetreden.
    veel plezier.

• 15 Februari 2012 - 14:49

Frits:

Marianne,

Goed bezig daar in Columbia, vindt het nu al weer leuk om je reis te volgen en je verhalen te lezen,

Geniet ervan Groetjes Frits.

• 16 Februari 2012 - 17:57

Martin:

geniet van je sterrenhemel.