Toch niet alleen relaxen en strandliggen - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Toch niet alleen relaxen en strandliggen - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Toch niet alleen relaxen en strandliggen

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

08 Februari 2023 | Thailand, Ko Samui

Het is 8 februari om 19.30 en onze laatste dag in Thailand. De tijd is om gevlogen. Ik zit nu aan een tafeltje naast het strand tussen de kokospalmen de laatste woorden op te schrijven. Af en toe kijk ik naar de rustige zee en de lichtjes in de verte van het volgende eiland. Er is geen wind, maar de temperatuur is aangenaam. Morgen vroeg vertrekken we weer naar ons koude kikkerlandje.

Twee dagen rust was te veel van het goede. Gisteren dus de massage, die heerlijk was. Daarna een beetje rondgelopen in de buurt, over het strand gelopen, en in de buurt van het strand en zwembad gezeten. Na het ontbijt vonden we allebei, dat er de laatste dag toch wat meer actie moest komen. Dus wij op zoek naar een toertje voor vandaag. Varen hadden we wel even gehad, dus het werd een jeep funtoer en sightseeing over het eiland. De Duitser die ons het tripje verkocht zei dat we tussen 10.30 en 10.45 klaar moesten staan bij de receptie. Nou om 09.50 belde de receptie, dat de jeep er al was. Wij ons haasten en 5 minuten later waren we bij de receptie, maar de jeep was weg. We dachten, die gaat eerst andere mensen ophalen, maar hij kwam niet meer. We hebben een uur gewacht en toen onze Duitse vriend gebeld over, hoe nu verder. 1 Minuut later stond er een taxi klaar om ons naar de eerste attractie te brengen. Dat was een tempel met een mummie van een monnik. Daar kwamen even later 5 hele ouwe ( meer dan 40 jaar) grote jeeps aangereden vol toeristen en wij konden instappen. De mummie was trouwens bijzonder goed geconserveerd. Ik heb Marianne gezegd, dat ik na mijn dood ook wel vanuit zo’n glazenkast toeristen wil kijken. Na de tempel kregen we een waterval. Niet heel speciaal. Je kon er zwemmen, maar je kon van een waterglijbaan af en dan in een poel bij de waterval storten. Bijna niemand deed het. Twee meiden en een jongeman deden het. Nou bij een meisje ging het meteen fout. Ze kwam met een voet hard tegen de bodem aan en moest de rest van de toer hinkend verder. Daarna ging het omhoog de berg op richting het hoogste punt (650 m). Je mocht nu ook op het dak boven de chauffeur zitten. Nou de oudjes deden dat niet, veel te riskant. Maar de jeugd wilde wel avontuur. Het werd best een wilde rit, want ze scheurden erop los op de steile, smalle weggetjes. En bovenop moest je goed opletten op overhangende takken en je goed vasthouden. Daarna ging het naar de magic garden. Nou dat was meer een verwaarloosde beeldentuin.Vervolgens was er de lunch op een plek met mooi uitzicht. Het eten was Thais en lekker. Na de lunch zou er een watergevecht komen met grote plantensprays. Wij wisten niet wat dat inhield en onze auto met ouderen wilde niet meedoen. Alleen 2 meiden uit Nieuw Zeeland, die bovenop zaten deden mee. Maar al snel snapten we de bedoeling. De auto’s stopten af en toe en dan reden de anderen voorbij die je dan nat kon spuiten. Niet meedoen was geen optie. Je werd toch natgespoten. Ook reden ze soms vlak achter elkaar en kon je de andere jeep ook natspuiten. Marianne en een Duitse vrouw werden heel fanatiek. Uiteindelijk was iedereen nat en ging het cultuur happen weer verder. De top werd bereikt, waar natuurlijk ook Boeddha present was. Daarna weer over andere steile weggetjes en hobbelpaden naar beneden. Door het warme weer was iedereen weer snel droog. Uiteindelijk reden we op de rondweg langs ons hotel, maar we werden niet afgezet. We moesten eerst nog twee boeddha’s bekijken. Bij de eerste, die best groot was, kwamen de vliegtuigen heel laag overvliegen. De laatste tempel was eigenlijk heel erg mooi. We hebben al een tijdje geen mooie tempel meer gezien. Het was een Chinese tempel, waar op dat moment de moment de monniken gingen bidden. Dus dat was een mooie afsluiting. Al met al een vermakelijke dag en een beetje leven in de brouwerij.

De reis zit erdus weer op en dit is het laatste verslag. Wat me is opgevallen aan Thailand is, dat er weinig zwerfvuil is, zowel op land als in het water. Dat was in Indonesië of India wel anders. De toiletten zijn over het algemeen schoon en werken, ook de openbare. De wegen, die wij hebben gereden, hadden prima asfalt. De mensen zijn erg aardig en bescheiden. De criminaliteit tegen toeristen is erg laag. En overal was lekker eten en ook bij de eetstalletjes op straat kon je prima eten zonder voedselvergiftiging op te lopen. En niet alles is spicy. Vraag het gewoon, als je niet spicy eten wil. En Thailand is erg goedkoop. Nadeel, overal prikbeesten ook in deze droge tijd. We vonden het hartstikke leuk om hier rond te reizen, ondanks dat we al een groot deel van de wereld kennen en dus niet alles nieuw voor ons is. Maar we gaan ook weer graag naar huis.

Alle volgers bedankt voor het volgen en jullie leuke reacties en tot de volgende reis.

• 08 Februari 2023 - 18:49

Carla Devilee:

hoi Marianne en Paul,

Het zit er helaas weer op. Het is wel weer een geweldige reis geweest, ik heb genoten van jullie verslagen!! En jullie kennende zal hetniet lang duren voor er weer met een volgende reis wordt begonnen!!

Goede terugreis!!

• 08 Februari 2023 - 18:53

As:

Wat een heerlijke verhalen lieverds, dank jullie wel. Ben benieuwd naar jullie mooie foto’s xxx

• 09 Februari 2023 - 11:51

Ine En Cor:

Goede terugreis gewenst en snel tot ziens (zodat we ook de foto's kunnen zien)

• 11 Februari 2023 - 10:19

Wypke:

Hi Paul en Marianne,

Een mooi reisverslag.

Als jullie weer thuis zijn komen we een keer langs.

h.gr.

Wypke en Marry

• 16 Februari 2023 - 10:25

Annelies:

Hey reizigers,

Heb ik eindelijk tijd om al jullie verslagen te lezen, zijn jullie al weer klaar met de reis! Wat een leuke verslagen weer! Ik kan me alle verhalen goed inbeelden, en reis zo stiekem een beetje mee! Ik ben ook erg benieuwd naar de bijbehorende foto's!!

Liefs, ook namens Erik, Annelies