Het is bijna weer zover - Reisverslag uit Doorwerth, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Het is bijna weer zover - Reisverslag uit Doorwerth, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Het is bijna weer zover

Door: MarianneAntoinette

Blijf op de hoogte en volg Paul

09 Februari 2012 | Nederland, Doorwerth

Colombia:
•28 x zo groot als Nederland
•het hart van het land wordt gevormd door de hoge Andestoppen
•een centrale hoogvlakte en laagvlakten aan de kust
•een groot junglegebied en tropisch regenwoud
•aan de ene kant de Stille Oceaan en aan de andere kant de Caribische zee.

Mijn reis begint maandag, 13 februari in Bogota (eigenlijk al erg, erg vroeg op die maandagochtend). Het vliegtuig naar Madrid vertrekt om 7.40, dan volgen er 2 ½ uurtjes vliegen, 5 uurtjes wachten, weer 10 ½ uurtjes vliegen tot we om een uurtje of 8 ’s avonds in Bogota landen (dan is het hier 2 uur ’s nachts en liggen jullie als het goed is al op een oor).

Vanaf Bogota vliegen we een paar dagen later naar Neiva, waarvandaan we naar de Tatacoa woestijn gaan, daar mag ik volgens mijn reisbeschrijving onder de sterren slapen. Dat is weer eens wat anders dan ’s morgens wakker worden in mijn tentje en Tweetie zien.
Na het woestijngebeuren rijden we zuidwaarts door het Andesgebergte naar San Agustin, vervolgen onze weg noordwaarts, waar we vanaf Medellín naar Santa Marta aan de Caribische kust vliegen (uiteraard via veel andere plaatsjes waar we één of twee dagen blijven (anders duurt zo’n reis nooit 3 weken), maar daar ga ik jullie niet mee vermoeien). Onze laatste stop in het noorden is Cartagena, een stad die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat en die het decor vormde van de roman Liefde in tijden van cholera van Gabriel García Márquez.
Vanaf Cartagena vliegen we uiteindelijk op 4 maart weer terug naar Bogota en via Madrid naar Amsterdam, maar zover is het nog lang niet ;-)

Colombia staat vooral bekend vanwege de Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia, oftewel FARC en uiteraard de drugsmaffia. Nou ben ik niet van plan om me met één van beide te bemoeien (tenzij gedwongen). We doorkruisen één onveilig gebied, van San Augustin naar Popayan, een zgn. ‘Red Zone’, dat is een gebied dat minder veilig is omdat zich daar guerrilla’s en cocaplantages bevinden. Die gebieden worden zwaar bewaakt door het leger, dus dat is dan weer een voordeel bij een nadeel (moet in de praktijk uiteraard nog blijken). Maar goed: we hebben ook de maoïsten in Nepal overleefd (wel tegen betaling van ’losgeld’ á € 8,25 p.p.).

Waarom Colombia?
Geef een reis de titel: “Te paard langs 5000 jaar oude Indiaanse sculpturen”, dan ben ik al voor 45% om. En verder: drink koffie op koloniale pleinen waar Zorro werd gefilmd, tel sterren in de woestijn, overnacht op een koffiefinca, bewonder Botero’s kunst in Medellin en geniet van vers gebakken vis en rum cola’s op het Caribische strand. Ik heb nog niet zoveel met Botero’s kunst (ik heb meer iets met de boeken van Gabriel Garcia Marquez), ook heb ik meer met rode wijn dan met rum cola, maar het gaat om het beeld dat geschetst wordt. Dat is natuurlijk een verkooppraatje (waar ik met open ogen intuin), dat snap ik ook wel, dus ben ik me maar eens wat meer gaan verdiepen in objectievere informatie over Colombia. De Lonely Planet noemt het: “een paradijs, als er geen geweld en drugs zouden zijn”. Martin (reisgenoot uit Uganda) komt er regelmatig en schrijft: “Colombia is een heerlijk land met ontzettend vriendelijke mensen die van elke dag genieten. Je hoort overal muziek en mensen dansen waar ze maar kunnen. Je hebt er Caribische kust, regenwoud, bergen, rivieren en hele mooie steden”.
Die omschrijving was voldoende voor de resterende 55% die nodig was om de knoop door te hakken, dus Colombia is het geworden.

Sinds ik besloten heb deze reis te maken, is het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken wel enigszins gewijzigd (in negatieve zin), maar dat mag de voorpret niet drukken.
En als het niet helemaal goed gaat daar, hebben we altijd nog de uitspraak van Gabriel Garcia Marquez: "La vida no es la que uno vivió, sino la que uno recuerda, y cómo la recuerda para contarla."

De voorbereiding op deze reis heeft erg te lijden gehad onder de drukke bezigheden voor mijn bachelorthesis. Die weg was lang en moeizaam: vele, vele hoofdbrekens, wanhopige gedachten waarom ik mezelf dit in vredesnaam aandoe, nachtmerries over mijn hypotheses en de statistische analyses daarvan, spannende momenten in afwachting van het commentaar van mijn studiebegeleider en het zgn. peerreview van mijn medestudente Sieneke (die snotverkouden mijn thesis heeft zitten reviewen omdat ze wist dat ik nog maar korte tijd had voor vertrek en eerlijk aangaf dat ze niet wist of ze iets in mijn thesis niet begreep door mijn schrijfstijl of door de watten in haar hoofd).
Maar . . . de scriptie is een week voor vertrek ingeleverd, een dag later kreeg ik bericht van mijn studiebegeleider dat hij de scriptie met een voldoende beoordeling doorgestuurd had naar de examinator (dat betekent automatisch dat ik een 6 heb) en toen . . . . . . was ik hartstikke blij.
Op naar de laatste 4 modules voor de bachelor (na de 38 die ik al afgerond heb, stelt dat niet zoveel meer voor) en dan . . . . op naar de master.

Con amor,
Marianne



  • 10 Februari 2012 - 07:01

    Joyce:

    Wat een avontuur ga je weer tegemoet, spannend hoor en wel weer een indrukwekkend land! Ik ga je weer met plezier je verhalen lezen. Heel veel plezier!


  • 10 Februari 2012 - 09:24

    Jelle:

    M, erg leuk verhaal weer om te lezen. Veel plezier!

  • 10 Februari 2012 - 11:01

    Cees:

    Je hebt een goeie keus gemaakt, om deze reis te boeken, ik ga je verhaal bij deze trip graag volgen.
    Kom weer veilig thuis.

  • 10 Februari 2012 - 21:08

    Martin:

    Het Colombiaanse verkeersburo geeft 1 waarschuwing:
    Colombia, el riesgo es que te quieras quedar.
    of in het engels:
    Colombia, the only risk is wanting to stay!!!!

  • 12 Februari 2012 - 15:00

    Pieter En Anita:

    wij wensen je heel veel mooie ervaringen en een veilige en gezonde reis

  • 12 Februari 2012 - 17:42

    Mark En Anita:

    Marianne wij wensen jou een fijne ervarings momenten toe en " natuurlijk " veilig verblijf in het zuid amerikaanse deel van deze aardbol.
    Groet !

  • 13 Februari 2012 - 08:57

    As:

    geniet lieverd!

  • 13 Februari 2012 - 10:32

    Rene:

    Bij contact met de FARC direct een foto laten zien van
    Alberto Cornejacampamento, dat schrikt ze wel af. Veel plezier en ik volg je.

  • 13 Februari 2012 - 12:42

    Marianne:

    René, die excursie naar de Farc is facultatief en die heb ik niet geboekt hoor, dus als ik jouw Alberto tegenkom, ben ik verdwaald en heb ik andere problemen naast de Farc. Trouwens ik heb volgens mij wel een terroristisch uiterlijk vrees ik, mijn rugzakje is vanochtend ondersteboven gekeerd en moest drie keer door de scanner.

  • 13 Februari 2012 - 14:30

    Rene:

    Je weet toch welke "Alberto" ik bedoel?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Doorwerth

Liefde in tijden van cholera

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Bijna thuis

04 Maart 2012

Laatste dag in Cartagena/Colombia

02 Maart 2012

Douchen onder Syrius en Orion en Cartagena

27 Februari 2012

Weer terug in Medellin

22 Februari 2012

Medellin
Paul

De wereld is een boek en wie niet reist, leest slechts één bladzijde (Augustinus)

Actief sinds 05 Dec. 2010
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 195763

Voorgaande reizen:

11 Februari 2024 - 02 Maart 2024

Inca's en Darwin

14 Januari 2023 - 09 Februari 2023

Thailand 2023

13 November 2019 - 15 December 2019

Noordoost-India en de Andaman eilanden

13 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Antarctica

16 September 2018 - 02 Oktober 2018

Met een Fiat 500 door Puglia

28 Oktober 2017 - 04 December 2017

Island hoppen in de Pacific

11 Maart 2017 - 18 Maart 2017

Arctische winter op Spitsbergen

26 November 2016 - 04 December 2016

Back to my roots

10 September 2016 - 24 September 2016

Georgie land van wijn en honing

17 Oktober 2015 - 09 November 2015

Sulawesi

05 April 2015 - 20 April 2015

Op huwelijksreis naar Cuba

25 Oktober 2014 - 23 November 2014

Hawaii Island Hopping

24 Februari 2014 - 18 Maart 2014

Mexico, Guatemala en Honduras

14 September 2013 - 06 Oktober 2013

Met de Transsiberië Express naar Beijing

11 November 2012 - 09 December 2012

Patagonie

11 September 2012 - 17 September 2012

Piazza del Duoma & Piazza del Campo

13 Februari 2012 - 05 Maart 2012

Liefde in tijden van cholera

14 Augustus 2011 - 05 September 2011

It's time to go to Africa!

Landen bezocht: