Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

25 Januari 2023 | Thailand, Chiang Mai

Om 07.15 (22 januari) kwamen we in Chiang Mai aan. Meteen naar het hotel, waar we maar een uur behoeften te wachten om de kamer in te kunnen. Eerst nog wat uitgerust en toen de stad in. We zitten midden in het centrum. Vandaag is een erg warme dag. Er zijn hier heel veel tempels (ongeveer 400) en Marianne wil ze allemaal in. Schoenen uit en weer aan en weer uit enz. Het is erg druk met toeristen in de stad. Het lijkt hier drukker dan Bangkok. De sfeer is wel relaxed. Zo en nu naar de avondmarkt om te gaan eten.

De avondmarkt is een stukje buiten het oude centrum, een goed half uur lopen. Toen we er uiteindelijk waren, bleek die op zondag niet te zijn. De etensmarkt was wel open, dus daar hebben we een Thais prutje gegeten, dat Pad Thai heet. Wel lekker hoor en niet spicy. Daarna terug naar het hotel. We kwamen precies door de gezelligste kroegenstraat van de stad. Bar na bar na massagetent, wiettent, snookertent, hoerentent, kortom voor ieder wat wils. Leuk om door te lopen, maar voor ons geen kroegentocht meer. We hadden vlakbij ons hotel ook een markt gezien en daar zijn we naar toe gegaan. Blijkt dat de bekende gigantische zondagavond markt te zijn. Twee elkaar kruisende grote wegen, waren zeker beide 1.5 km lang afgezet, en ingenomen door duizenden kraampjes. En het was giga druk. We konden elk kraampje goed bekijken, want sneller ging het niet. En toch hebben we nauwelijks wat gekocht. Maar het was wel leuk. Uiteindelijk vlak bij ons hotel de markt weer verlaten en naar het hotel gegaan.

De volgende morgen wat excursies geregeld. Daarna de stad weer in, want Marianne had nog meer tempels in de Thailand gids gevonden, om te bekijken. ’s Morgens is de temperatuur koel maar aangenaam. ’s middags is het erg heet in de zon, een beetje te heet. Dus vooral ’s morgens op pad. We hebben overal de kleine binnendoor steegjes genomen, waar het niet druk is.

In de namiddag stond onze eerste excursie gepland. We werden met een busje opgehaald en in onze groep zaten voornamelijk Koreanen. En waar gingen we naar toe, tempels kijken natuurlijk, maar nu “by night”. De eerste, Wat Umong stelde niet zoveel voor, een paar boeddha’s in tunnels, maar wel met schilderingen uit de 14e eeuw. De Wat Doi Suthep was echter prachtig. Eerst moesten we een drukke kronkelige weg de berg op rijden. Daarna moest er een trap van ca 300 treden tussen twee draken omhoog gelopen worden. Gelukkig hielden onze Koreaanse jongelingen niet van traplopen en konden we z’n allen met het treintje omhoog. Ook de tijd dat de monniken nog trappen liepen, ligt achter ons, want zij stapten uit, toen wij erin gingen. Maar eenmaal boven, zagen we een prachtige gouden tempel, badend in het licht. Deze had ik zeker niet willen missen. Op de weg terug toch maar de trap genomen en ach die 300 treden vielen toch wel mee. Helaas was de tempel niet vanaf de trap te zien. En onze Koreanen namen het treintje ook weer naar beneden.

Daarna storten we ons weer in het verkeersinfarct van Chiang Mai, want de spits was nog steeds niet afgelopen.

Dinsdag 24 Januari moesten we vroeg opstaan voor onze volgende excursie. Ditmaal met prive chauffeur, want de grote excursie ging niet door. Nou blij toe, want daardoor waren we bij alle attracties voor of na de grote meute. Als eerste gingen we naar de Orchideeen kwekerij en vlindertuin. Nou die was net open en het personeel was nog de slaap uit hun ogen aan het wrijven, evenals de vlinders (moesten nog opwarmen). Gelukkig hadden de orchideeen nergens last van. Er waren prachtige exemplaren bij. Maar het leek mij wel of de eetzaal net zo groot was als de hele kwekerij. Gelukkig dat wij voor de meute waren.

Daarna ging de trip verder naar de olifanten PoePoe, die om de hoek was. Daar maken ze papier uit olifanten drollen. Leek me wel wat voor Marianne, want die werkt ook op een papierfabriek, kunnen we dat ook in Nederland introduceren. Helaas, de poepoe fabriekje was gesloten en naar later bleek, de hele dag. Vervolgens ging het naar het dorp van de bergvolkeren. Daar waren we als enige toeristen. Een forse entreeprijs was er wel, maar daarbij was wel inclusief dat je iedereen van het dorp naar hartelust mocht fotograferen. Het dorp was heel erg klein en bestond voornamelijk uit kraampjes met toeristen waar en huisvlijt. Maar omdat wij de enige waren, ging iedereen verder met zijn bezigheden en konden we leuke foto’s maken. Er waren ook een aantal longneck vrouwen. Waarschijnlijk doen de jongere vrouwen hun nekringen ’s avonds voor de televisie gewoon af, want er was maar een vrouw, die volgens ons een echt uitgerekt nekkie had. Maar de klederdrachten waren leuk om te zien.

De volgende attractie waren de Chiang Dao grotten op een goed uur rijden. Onderweg in een lokale tent nog wat rijst gegeten, als energie voor de grottentocht. Bij aankomst was het ook hier niet druk. We kochten kaartjes (40 baht per stuk, ongeveer 1 euro) om naar binnen te gaan. Eenmaal binnen waren er overal weer boeddha taferelen. Nu ook uitgehouwen uit de rotsen. Weer heel anders. Nadat we een stukje de grot in gelopen waren, moesten we ineens een olielamp huren met een plaatselijke gids erbij. Wat bleek, met de gids kon je een stuk grot bekijken dat niet verlicht was. Zonder gids mocht je daar niet in. Alleen dachten wij dat dat een normale route was. Maar we moesten meteen door een hele nauwe opening kruipen voor we in de volgende grotzaal in het pikkedonker stonden. Gelukkig had Marianne een hoofdlampje bij zich en onze gids dame de olielamp. Nou dit was weer echt avontuur, want om in de volgende grot te komen moesten we weer kruipend door een nauw stuk. Daarna werd het makkelijker en uiteindelijk waren we weer in het normaal verlichte gedeelte van de grot. Het zag er allemaal mooi uit met aparte druipsteen creaties. We hebben het normaal verlichte gedeelte zonder gids bekeken. Ook hier her en der boeddha’s en offerplekjes.

Omdat de PoePoe niet doorging, mochten we iets anders kiezen om te zien. De chauffeur gaf ons niet echt opties, dus kozen wij voor de MeaSa watervallen, die op onze route ten noorden van Chiang Mai liggen. Ook bij de watervallen waren erg weinig mensen en hier waren weer meerdere watervallen en stroomversnellingen, 10 stuks en we hebben ze allemaal bekeken.

Uiteindelijk hebben we ons bij de nachtmarkt, die er nu wel was, laten afzetten en zijn daarna lopend terug gegaan naar ons hotel.

Woensdag 25 Januari: Weer vroeg op. Met de firma Co van Kessel op fietstocht. Natuurlijk gingen er alleen weer Nederlanders mee. We waren nu met z’n zessen. De tocht was leuk en liet ons weer andere plekken van de stad zien. Toch ook weer een hele andere tempel gezien. Deze was helemaal versiert met aluminium platen, waar reliëfs ingetikt waren. Kunstig gedaan. Voor de rest was het fietsen net zo als in Bangkok, behalve natuurlijk een andere omgeving. We hebben Chiang Mai nu wel gezien, dus morgen verder naar Pai.

• 25 Januari 2023 - 12:57

John M:

Wat een belevenissen alleen maar en gelukkig ben je niet in die grotten beland waar dat Thaise jongens van het voetbal team hebben vastgezeten (2018). Dat was de Tham Luang cave, ongeveer 200 km Noordoost van jullie positie. [e-1f92d]

• 25 Januari 2023 - 16:49

Suzanne:

Leuk verslag. Vooral die PoePoe. Weet je nog Marianne dat ik mijn kat PoohPooh had genoemd? Dat was naar een naam van een Thaise olifant. Misschien was het deze wel.

• 25 Januari 2023 - 17:48

As Tjondroadiningrat :

ohhhh ik ruik de geuren van de markt en het heerlijke eten [e-1f60d]

• 25 Januari 2023 - 19:28

Ine En Cor:

Jullie zijn lekker lekker in de weer. Zou zo willen ruilen.

Overigens: als je van olifantenpoep papier kunt maken, zou dat wellicht ook met mensenpoep kunnen. Dat opent dan perspectieven op het werk van Marianne.