Van Ayutthaya naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Van Ayutthaya naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Van Ayutthaya naar Chiang Mai

Door: Paul

22 Januari 2023 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag zaterdag 21 Januari wordt het Chinese nieuwjaar gevierd. Wij gaan zo met de nachttrein van Ayuthaya naar Chang Mai. Gisteren zijn we in 2.5 uur van Kanchanaburi hierheen gereden. Het landschap, waar we doorreden was zo vlak als Nederland. Was in de buurt van Kanchanaburi de rijst al geoogst en het land soms al geploegd, hoe dichter bij Ayuthaya werden de rijst velden groen of was er net water op gezet. Dat groene gaf meteen een blijer aanzicht. Rond 11.30 reden we Ayuthaya binnen. De ruinesvan de oude koningsstad zijn overal zichtbaar. Ons hotel is aan de andere kant van de rivier, in een rustige wijk. Er zit een mooie tuin bij met grote vijvers en een mooi zwembad. Omdat de stad wat te ver is om te lopen, hebben we een tuktuk voor 3 uur gehuurd om alle oudheidkundige vondsten te bekijken. Het oude paleis was niet veel meer van over dan een hoop stenen. Daar hebben we niet zoveel mee. Waar iedereen voor kwam was het hoofd van een boeddhabeeld ingeklemd tussen de stammen van een wurgplant. Natuurlijk moest iedereen daarmee op de foto en ik dus ook. Ook een optocht die net langskwam, was leuk om te zien. Allemaal verklede mensen, sommige te paard en zelfs opeen olifant liepen voorbij. Het blijkt het begin van de feestweek te zijn van de wereld erfgoed organisatie UNESCO. Onze tuktuk rijder wist er helemaal niets van. Maar ja als hij het wel wist, kon hij het ons toch niet vertellen, want hij sprak alleen Thais. Verder werden we nog naar twee tempels gereden, waar het een stuk drukker was. De tempels waren ook heel oud, maar minder vervallen. En ze waren nog in bedrijf. Bij de laatste tempel kwamen we allemaal chique aangeklede mensen, met name vrouwen tegen. Ze waren in kleurige traditionele Chinese dracht gekleed en met parasolletjes tegen de zon. Een aantal wilde wel voor mij op de foto. De meisjes spraken geen Engels dus ik weet niet waarom ze er zo bijliepen.

Voor we met de tuktuk op pad gingen, hadden we nog even geluncht bij een aparte eettent. In een kleine tuin was een soort hippie achtig gebeuren gemaakt met ouwe meuk van de vuilnisbelt. We namen plaats in oude afgetrapte stoelen. Het geheel zag er toch wel leuk uit.Onze Thaise hippie was verguld met onze komst. En we moesten natuurlijk ook bij hem op de foto. Volgens mij waren we zijn eerste westerse toeristen. Het eten was simpel, maar wel lekker. Ik had rijst met kip en Marianne een broodje met een kipburger. Voor 3 Euro gegeten en gedronken. EN ……… we hebben nog geen buikkramp.

Vanmorgen konden we de kamer een halve dag langer huren, wat wel fijn is, want anders waren we om 12.00 uit onze kamer gezet. We zijn vanmorgen naar de drijvende markt gelopen, die hier vlakbij is. Maar ook bij deze markt heeft alleen nog toeristen in een bootje. De markt op zich was wel leuk, met leuke kanaaltjes en bruggetjes. Hier waren ook wel redelijk wat lokale mensen, die hun inkopen deden. We liepen al een half uur over de markt rond, toen we ineens als toerist toegang moesten betalen bij een algemene ingang. Nou dat hebben we dus niet gedaan. We zijn eraf gelopen en even verderop er weer opgegaan. Probleem opgelost.

Naast de markt kon je ook nog een ritje maken op een olifant, maar daar voelden we helemaal niets voor. We kunnen niet oordelen of die olifanten goed verzorgd worden, maar dit voelt toch niet helemaal goed.

Wat hier helemaal in is, is vissen voeren. Je kunt dan bij een stalletje of een geldbox vissenvoer kopen. Bij het voeren is het een gekrioel van grote vissen met platte koppen, het lijken wel meervallen. Deze zijn dus makkelijk te vangen, maar ik zie ze nergens gegeten worden. Bij tempels kun je ook levende vissen in alle maten kopen, om ze vervolgens weer vrij te laten. Dan heb je een goede daad verricht.

De rest van de middag geluierd in de mooie tuin van het hotel.

’s Avonds met een tuktuk naar het station gebracht. Was maar 1 km weg van het hotel. Op het station was het erg druk. De trein was precies op tijd. We hadden de meest moderne luxe versie. Het was even gedoe onze wagon te vinden, want die stond ver voorbij het perron. We stapten in wagon 5 in en moesten naar wagon 2. Daar hadden we twee zitplaatsen tegenover elkaar, wat later werd omgetoverd in 2 slaapplaatsen, boven en onder. Alles was netjes en goed geregeld. Ook eten kon je bestellen, maar wij hadden al gegeten. Al met al redelijk geslapen, want je wordt toch heen en weer geschut. Om 07.15 (22 januari) kwamen we in Chiang Mai aan. Meteen naar het hotel, waar we maar een uur behoeften te wachten om de kamer in te kunnen. Eerst nog wat uitgerust en toen de stad in. We zitten midden in het centrum. Vandaag is een erg warme dag. Er zijn hier heel veel tempels en Marianne wil ze allemaal in. Schoenen uit en weer aan en weer uit enz. Het is erg druk met toeristen in de stad. Het lijkt hier drukker dan Bangkok. De sfeer is wel relaxed. Zo en nu naar de avondmarkt om te gaan eten.

• 22 Januari 2023 - 18:11

Carla Devilee:

Hoi, weer een leuk verslag! Klopt het dat ik geen foto’s bij de verslagen zie of zijn die er niet.