Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Moskou

15 September 2013 | Rusland, Moskou

Moskou 15 september 2013

Onze heenreis met de trein begon wat problematisch, omdat bij een onverhoedse beweging bij het uitstappen, Marianne’s mobieltje viel: onder de trein! Wij naar de conducteur om te vragen of de trein bleef staan of door zou rijden. Hij bleef staan en Marianne heeft haar mobieltje weer onder de trein vandaan gepakt. Door al dit gedoe misten we echter op een paar seconden na onze aansluitende trein. Gelukkig waren we nog op tijd op Schiphol, waarna de reis verder vlekkeloos verliep. Wat erg leuk was, is dat Ruud, de vriend van Paul, gezagvoerder op deze vlucht was en we van nabij mochten meemaken hoe het opstijgen en landen in de cockpit eraan toe gaat. Een betere start van onze reis, kon niet!
Op het vliegveld in Moskou hebben we kennisgemaakt met de rest van de groep: een gemêleerd gezelschap van jong tot oud en onze reisleidster Connie, een enthousiaste vrouw van midden 60. Ons hotel ligt buiten de stad en we moeten met de metro de stad in. Connie heeft ons s’avonds metroles gegeven. We zijn onder haar leiding met de metro naar het Rode Plein en Kremlin gegaan, wat erg indrukwekkend was. Alles was mooi verlicht.
De volgende dag hebben we uitgeslapen en een uitgebreid ontbijt genuttigd in de grote eetzaal van ons hotel. Dit hotel is speciaal gebouwd voor de Olympische spelen en heeft 4 aparte torens van 28 verdiepingen hoog. Wij zitten op de 28ste verdieping. Op de terugweg van het ontbijt, deed ons pasje het ineens niet meer. Vreemd, tot een aardige Russische dame ons vertelde dat we in de verkeerde toren op de 28ste verdieping zaten. Onze kamer bevindt zich in het Delta-deel, dit was het Gamma-deel. Omdat alle torens er binnen en buiten bijna hetzelfde uitzien, hadden we dat helemaal niet in de gaten.
Daarna zijn we met de metro de stad ingegaan. Alles en dus ook de stations staan alleen in het Russisch aangegeven, dus dat is lastig. De metrostations zijn prachtig, elk station heeft zijn eigen thema. Het station van de Revolutie, waar we uitstapten, heeft op elke hoek een prachtig bronzen beeld met Sovjet-thema’s. Dit is een van de mooiste stations.
We kwamen nadat we uitgestapt waren, in een achterafstraatje terecht, waar we een mooie Russisch Orthodoxe kerk zagen. Daar zijn we even naar binnengegaan, waar een dienst bezig was en twee dames prachtig aan het zingen waren. Door de goede akoestiek leek het net een CD die op stond.
Het heeft de hele dag geregend, maar dat weerhield ons er niet van om de grootste bezienswaardigheden bezoeken:het Rode Plein, de Basilius-kathedraal (gebouwd door Ivan de Verschrikkelijke) en het Kremlin. Van de Basilius-kathedraal naar het Kremlin, zijn we gelopen via een prachtig groot winkelcentrum, genaamd GOEM. Dit is de PC Hoofd in het kwadraat en dan nog eens overdekt. Ook de koffieprijzen hebben zich daaraan aangepast.
Het Rode Plein zag er niet zo mooi uit, want er stonden nog allerlei tribunes die werden afgebroken.
Dit stukje Moskou is prachtig, wij zijn er erg van onder de indruk.
Door al dat geslenter, kregen we honger. Een beetje weg van het centrum kwamen we in een trendy restaurant terecht. Hier maar eens wat Russische gerechten geprobeerd. Paul had Borsj (een bieten/rundvlees soep), die prima smaakte. Maar de soep van Marianne smaakte niet zo lekker, de smaak was een combi van bier, koude bouillon en rauwkost. Ze heeft maar de helft opgekregen. De rekening was voor wat we gehad hadden best pittig, maar dit is Moskou.
Vervolgens terug naar ons hotel, want het begon steeds harder te regenen en te waaien. Het is nog geen seconde droog geweest vandaag. Gelukkig is er dan de metro. We besloten een omweg te maken en nog wat stations te bekijken. Om de paar minuten rijdt er een metro. Dus in- en uitstappen, rondkijken, en genieten van al het moois. Het ene station heeft allemaal fresco’s en het andere glas in lood ramen of beelden. Inmiddels was wel half Moskou met de metro onderweg, dus het was aardig druk.
Nu zijn we rustig op de hotelkamer onze belevenissen aan het noteren. Morgen vertrekken we om half twaalf voor het eerste deel van onze Transsiberië treinreis.
Groetjes, Paul en Marianne

• 15 September 2013 - 20:11

Marian Waij:

Wauw,

Allemaal bekende plekjes voor ons, behalve de Olympische stadions natuurlijk.
    Wij hebben maar een stukje van de metro gezien maar dat is wel een beleving op zich.
    Wij waren ook naar de Gouden Ring geweest een heel stuk buiten Moskou waar de orthodoxe priesters worden opgeleid. Ook echt mooi maar daar zal die trein niet heengaan.
    Deze reis heeft Floortje Dessing ook gemaakt, helemaal geweldig.
    Nou, jullie zijn een tijdje onderweg, heel veel plezier.

Marian

• 16 September 2013 - 08:41

Tess:

Prachtig begin van jullie reis en ik kijk uit naar de verdere trein-reisverslagen.
    Geniet ze

• 16 September 2013 - 17:39

As:

Heerlijk om jullie reisverhalen weer te lezen, ik reis graag weer mee xxx

• 17 September 2013 - 20:34

Irma:

Zo te lezen waren jullie behoorlijk enthousiast over wat jullie tot nu toe hebben gezien van Moskou.
    Toch wel apart hè, die mooie metrostations. Ik had er wel eens wat over gelezen.
    Ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis.
    Groetjes vanuit een lekker warm en zonnig Andalusië.