It's time to go to Africa! - Reisverslag uit Doorwerth, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu It's time to go to Africa! - Reisverslag uit Doorwerth, Nederland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

It's time to go to Africa!

Door: MarianneAntoinette

Blijf op de hoogte en volg Paul

06 Augustus 2011 | Nederland, Doorwerth

Met verlangen als routekaart en je ziel als kompas volgen je voeten vanzelf.

Deze voeten gaan naar Afrika, naar het land dat Winston Churchill de Parel van Afrika noemde: Uganda, waar volgens verhalen de oorsprong van de Nijl ligt.

Politiek en economisch is Uganda al jaren stabiel onder Yoweri Museveni, die sinds 1986 president van de republiek is.
Geografisch gezien bestaat Uganda voornamelijk uit plateaus en bergen. Het grootste deel van het land ligt boven de 1000 meter, dat betekent dus warme kleren en slaapzak mee omdat het ’s avonds en ’s nachts koud is.

Mijn informatiebronnen beloven mij een ongerept land met dichte wouden, berggorilla’s en chimpansees, maar ook savannelandschappen met leeuwen, giraffes, zebra’s en rivieren en meren die bevolkt worden met nijlpaarden en krokodillen.
Die berggorilla’s zijn overigens erg bijzonder: wereldwijd zijn er nog maar bijna 800 berggorilla’s, verdeeld over drie landen: Uganda, Rwanda en Congo. Die mag ik gaan bezoeken, tenminste dat wil zeggen dat ik, als ik geluk heb, één gorillafamilie ga zien. Je moet je al maanden van tevoren opgeven om een gorillapermit te krijgen. Een deel van de opbrengst van de permits gaat naar de communities om de nationale parken heen. De permits worden verstrekt door het UWA, Ugandan Wildlife Authority en deze organisatie beschermt al jaren het leefgebied van de gorilla’s. Er zijn al tientallen jaren geen gorilla’s gestroopt en er is de laatste 10 jaar geen leefgebied verloren gegaan. Daardoor groeit de gorillapopulatie gestaag (in de tijd dat Dian Fossey daar was, ergens begin jaren ’80, waren er nog ongeveer 250). Toerisme is een belangrijke reden voor de overleving van de berggorilla’s en de enorme prijs voor de permit is daarmee voor mij begrijpelijk.

Omdat Uganda ‘iets’ primitiever is dan mijn vorige bestemming, verwacht ik niet veel berichtjes achter te kunnen laten. Iets primitiever betekent ook dat ik een deel van de tijd in een tentje overnacht :-( en een wasteiltje in plaats van een douche heb, maar dat mag de (voor)pret niet drukken. De rest van de overnachtingen is volgens mijn reisbeschrijving zeer sfeervol en eenvoudig, passend binnen de sfeer van het land, dat betekent dus in de praktijk zeer primitief. Maar luxe is: niet op de grond slapen (een bed dus), een (warme) douche en een dak boven mijn hoofd en dat zal ongetwijfeld ergens tijdens deze 3 weken wel een keer het geval zijn en anders wordt het gewoon flink schrobben als ik terug ben.

Mijn reisgezelschap bestaat uit 5 personen (inclusief mijzelf en onze Ugandese gids), dat betekent wat minder namen onthouden dan gewoonlijk tijdens zo’n reis. Over namen gesproken trouwens, ik ben er nog niet helemaal uit wat ze daar spreken. Omdat het een Engelse kolonie is geweest, spreken ze er Engels, maar daarnaast worden er tientallen lokale talen gesproken en Swahili en Luganda. Ik ken inmiddels 5 woorden Swahili (en heb een Swahilinees woordenboekje bij me) en ga daarbij ook nog maar voor de zekerheid een paar woorden Luganda leren.

Wat gaat er mee op reis? Uiteraard de slaapzak, warme kleding, malariatabletten, een zitmatje (handig als je even wil uitrusten op een steile berg en geen natte kont wilt), de gewoonlijke uitrusting en als enige leesboekje Abyssinian Chronicles van Moses Isegawa.

Het e-ticket is binnen, nog een week en dan zondag 14 augustus naar Entebbe, waar ik 10,5 uur later hoop aan te komen met volgens mijn ticket één technische tussenstop, Joost mag weten waar.

Wat zoek ik in Uganda (en hoop ik te vinden)?
•Mezelf ;-) (nog een reisje of 17 te gaan en dan hoop ik een groot deel van mezelf bij elkaar gescharreld te hebben)
•Familie (berggorilla’s zijn voor 98% verwant aan ons mensen, fenotypisch gezien uit zich dat overigens bij sommigen meer dan bij anderen)
•De oorsprong van de Nijl (hopelijk staat daar een bordje bij, anders wordt het een eindeloze zoektocht)
•Ngamba Island (eiland met 40 hectare regenwoud midden in het Victoriameer)
•De boerenfamilie waar ik mag kamperen
•De vele, vele watervallen (waar ik naartoe mag wandelen)
•Obama (zo heet het neushoornjong dat geboren is in een opvangcentrum voor neushoorns)
•Leeuwen, olifanten, giraffes, chimpansees, antilopen, gazelles, pelikanen, kraanvogels, waterbokken, hartebeesten, nijlpaarden, watervaranen en (enorme) krokodillen).
•En uiteraard: mijn visum, lokale valuta en als belangrijkste: onze Ugandese gids!

Wat ga ik doen?
•Inpakken wat hoognodig is en wegwezen
•Ballast achterlaten
*Vertrouwen hebben in mezelf
•Herinneringen bewaren
•Verbroederen met lokale bewoners
•Gesprekken voeren over het noodlot
•Aantekeningen maken
•Verdwalen, verkeren en terugkeren, zwaarbeladen en met insectenbeten.

Tunaalabagana,
Marianne


  • 06 Augustus 2011 - 14:48

    Ton:

    Heel veel plezier, hoop je weer gezond en wel terug te zien.

    Gr. ook van de dames.

  • 07 Augustus 2011 - 10:36

    Astrid:

    Lieve schat, met je vriendelijke, lieve en positieve instelling zul je een heel eind komen om je doelen en verwachtingen te behalen. Ik wens je een geweldige reis toe.

    xxAs

  • 08 Augustus 2011 - 17:03

    Marianne:

    Zeg schattebout As,
    Met zo'n omschrijving (lief en vriendelijk), kom ik niet echt over als de stoere wereldreiziger die ik ooit hoop te worden hoor.
    XOXO,
    M

  • 09 Augustus 2011 - 09:24

    Henk En Annette:

    Wij wensen je een fijne reis toe, veel plezier en weer een stap dichterbij de wereldreiziger die je wilt worden maar volgens ons al bent.

    Groetjes

  • 10 Augustus 2011 - 14:53

    Jelle Pistoor:

    M, wens je een hele mooie reis, aan je inspirerende inleiding hierboven te zien ben je al aardig voorbereid/ingelezen en heb je wat betreft te verwachten (gebrek aan) comfort al aardig aan verwachtingenmanagement gedaan ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Doorwerth

It's time to go to Africa!

Recente Reisverslagen:

05 September 2011

Schiphol - taxi - thuis

03 September 2011

It's time to go home

01 September 2011

De afgelopen week

31 Augustus 2011

Gorilla's in the sun

24 Augustus 2011

Naar Hoima
Paul

De wereld is een boek en wie niet reist, leest slechts één bladzijde (Augustinus)

Actief sinds 05 Dec. 2010
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 195646

Voorgaande reizen:

11 Februari 2024 - 02 Maart 2024

Inca's en Darwin

14 Januari 2023 - 09 Februari 2023

Thailand 2023

13 November 2019 - 15 December 2019

Noordoost-India en de Andaman eilanden

13 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Antarctica

16 September 2018 - 02 Oktober 2018

Met een Fiat 500 door Puglia

28 Oktober 2017 - 04 December 2017

Island hoppen in de Pacific

11 Maart 2017 - 18 Maart 2017

Arctische winter op Spitsbergen

26 November 2016 - 04 December 2016

Back to my roots

10 September 2016 - 24 September 2016

Georgie land van wijn en honing

17 Oktober 2015 - 09 November 2015

Sulawesi

05 April 2015 - 20 April 2015

Op huwelijksreis naar Cuba

25 Oktober 2014 - 23 November 2014

Hawaii Island Hopping

24 Februari 2014 - 18 Maart 2014

Mexico, Guatemala en Honduras

14 September 2013 - 06 Oktober 2013

Met de Transsiberië Express naar Beijing

11 November 2012 - 09 December 2012

Patagonie

11 September 2012 - 17 September 2012

Piazza del Duoma & Piazza del Campo

13 Februari 2012 - 05 Maart 2012

Liefde in tijden van cholera

14 Augustus 2011 - 05 September 2011

It's time to go to Africa!

Landen bezocht: