It's time to go home - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Paul Marianne - WaarBenJij.nu It's time to go home - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

It's time to go home

Door: MarianneAntoinette

Blijf op de hoogte en volg Paul

03 September 2011 | Oeganda, Masaka

Nog een nacht in Uganda, dan een nacht in het vliegtuig en dan ben ik bijna thuis. Het is goed zo. De laatste dagen hebben we iets meer momenten gehad om te relaxen, de eerste 2,5 week van de reis waren we van ‘s morgens vroeg tot donker bezig en merkten we alle 4 dat we best moe waren. Dat is helemaal niet erg, want alles wat we gezien en gedaan hebben was zo de moeite waard. Mijn hippo’ s zijn inmiddels geintegreerd, maar dat heeft ruim 1,5 week geduurd. Ook dat hoort erbij.
Zoals al eerder gezegd hebben dit land en zijn bewoners diepe indruk gemaakt. Ik besef dat we veel geluk gehad hebben met Steven als onze gids, omdat we tijdens onze vele gesprekken ‘s avonds na het avondeten een goed beeld krijgen van alles wat hier speelt en alles dat nog zal gaan spelen. Gisteren zaten we op een eilandje genaamd Nature Prime in Lake Bunyonyi, waar we bij de openhaard zaten na te tafelen. We zaten daar op 2000 meter hoogte en het was verrekte koud, dus die open haard was bijzonder aangenaam. Ook in onze gesprekken met Steven komt het onverbeterlijke optimisme van de Ugandezen weer naar boven en zegt Steven: it will change, it will get better. Onze zorg is alleen op welke manier die verandering zal gaan.
Behalve met Steven hebben we ook gesprekken met andere Ugandezen zoals bijvoorbeeld met een van onze gidsen in Bwindi, tijdens de gorillatrek. In perfect Engels legt hij mij uit hoe sommige zaken hier in Uganda gaan en ik probeer hem uit te leggen hoe het bij ons gaat. Als het gesprek op materialistische zaken komt, vertel ik hem dat een gemiddeld gezin met 3 kinderen bij ons plusminus 4 tv’s en 4 PC’s heeft. Hij kijkt me aan alsof ik uit een andere wereld kom en zelf heb ik dat gevoel ook.
Ik vraag me af hoe ik me straks op Schiphol voel met mijn rugzak en wandelstok van 1.25, mezelf worstelend door de menigte. Die wandelstok hebben we gekocht van de locale bevolking voor onze gorillatrekking en die heeft 2 ingekerfde gorilla’s en minstens 5 kleuren en de heeft me een aantal keren gered van in de rivier plonsen en van de steile berg af vallen en die moet dus mee naar Nederland. Of ik hiermee het vliegtuig inkom, zie ik nog wel.

Ik heb veel momenten gehad dat ik onwijs vrolijk werd van dit land.
Ik heb ook best een aantal mindere momenten gehad, zoals tijdens mijn hippo-aanvallen; als ik me stoffig en bezweet voelde en we geen douche hadden; het moment bij de Congolese grens waar we in een griebus van een gebouwtje van parkwachters/leger in het donker zaten te eten met een kaarsje als verlichting, het keihard begon te regenen, donderen en bliksemen en waaien en ik het gevoel had dat ik in een horrorfilm zat.
Gemengde gevoelens had ik in mijn Remy hutje midden in het oerwoud met alle andere levende menselijke wezens tientallen meters verwijderd, alleen oerwoud ziend en oerwoudgeluiden horend. Vooral toen Annette zei dat als zij alleen was geweest zij in het busje was gaan slapen. Maar uiteindelijk had dat ook zijn charmes toen ik mezelf vermanend had toegesproken. Wel moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik niet blij was met die grote, dikke, behaarde, zeer zwarte spin die op de muur boven mijn bed aan het rondstruinen was. Ik heb even overwogen om hem een flinke klap met mijn bergschoen te geven, maar kon dat niet over mijn hart verkrijgen en uiteindelijk heb ik me maar diep in mijn klamboe ingegraven. Dat hielp en ik heb heerlijk geslapen. Ik was wel blij dat Steven pas toen we weg waren vertelde over de rode mieren.
Ik heb geen moment spijt gehad dat ik hier was en ik hoop dat ik een beetje van de Ugandese vriendelijkheid en hun optimistische levenshouding mee kan nemen naar mijn dagelijkse leventje in Nederland.

Heel veel liefs vanuit Uganda,
Marianne

  • 03 September 2011 - 18:58

    Ton:

    Bedankt voor de mooie reisverhalen. Zal eerdaags bij je aankomen. Een beetje na babbelen over je mooie reis.

  • 03 September 2011 - 19:12

    Astrid:

    Mar lieverd, je hebt je reisverslag Uganda prachtig beschreven en ook je gedachten en gevoel een beetje met ons gedeeld.Een hele veilige terugreis toegewenst en wil graag je verhalen horen en de foto's zien. Thanks darling voor je mooie en lieve verhalen.

    kus
    As

  • 04 September 2011 - 08:03

    Tessy:

    Ha Mar,
    Beetje verlate reactie (was gisteren op de Hessenhof met mijn nichtje uit Drente en hebben daarna heerlijk in de tuin nagenoten onder het genot van een koud biertje en daarna diner i/d tuin (was nog steeds boven 20 graden).
    Lees nu dus net pas je bericht. Het was geweldig om op deze manier met je mee te reizen en ik kijk er ook uit om weer bij te praten. Succes met je wandelstok in het vliegtuig te krijgen en gauw tot ziens.
    Liefs Tess

  • 04 September 2011 - 18:03

    Jelle:

    M, ben ook erg onder de indruk van al je verhalen, de manier waarop jij je overal doorheen slaat ;-)

    Goede terugreis!

  • 05 September 2011 - 09:54

    Marianne:

    Jullie allemaal bedankt voor jullie lieve berichtjes, ik ga ze allemaal vandaag eens rustig doorlezen. Had daar in Uganda niet echt de tijd voor, we werden vaak in een wat grotere stad gedropt, Steven stopte dan bij een lodge en wij mochten uitzwermen en moesten dan om een bepaalde tijd weer terug zijn, die tijd was altijd tekort.
    Zit hier trouwens nu (maandagochtend tegen 12 uur) te blauwbekken met Afrikaanse muziek op de achtergrond. Is vreemde combinatie.Kan iemand me vertellen wanneer het hier zomer wordt? Of moet ik mijn volgende reis gaan plannen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Masaka

It's time to go to Africa!

Recente Reisverslagen:

05 September 2011

Schiphol - taxi - thuis

03 September 2011

It's time to go home

01 September 2011

De afgelopen week

31 Augustus 2011

Gorilla's in the sun

24 Augustus 2011

Naar Hoima
Paul

De wereld is een boek en wie niet reist, leest slechts één bladzijde (Augustinus)

Actief sinds 05 Dec. 2010
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 195477

Voorgaande reizen:

11 Februari 2024 - 02 Maart 2024

Inca's en Darwin

14 Januari 2023 - 09 Februari 2023

Thailand 2023

13 November 2019 - 15 December 2019

Noordoost-India en de Andaman eilanden

13 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Antarctica

16 September 2018 - 02 Oktober 2018

Met een Fiat 500 door Puglia

28 Oktober 2017 - 04 December 2017

Island hoppen in de Pacific

11 Maart 2017 - 18 Maart 2017

Arctische winter op Spitsbergen

26 November 2016 - 04 December 2016

Back to my roots

10 September 2016 - 24 September 2016

Georgie land van wijn en honing

17 Oktober 2015 - 09 November 2015

Sulawesi

05 April 2015 - 20 April 2015

Op huwelijksreis naar Cuba

25 Oktober 2014 - 23 November 2014

Hawaii Island Hopping

24 Februari 2014 - 18 Maart 2014

Mexico, Guatemala en Honduras

14 September 2013 - 06 Oktober 2013

Met de Transsiberië Express naar Beijing

11 November 2012 - 09 December 2012

Patagonie

11 September 2012 - 17 September 2012

Piazza del Duoma & Piazza del Campo

13 Februari 2012 - 05 Maart 2012

Liefde in tijden van cholera

14 Augustus 2011 - 05 September 2011

It's time to go to Africa!

Landen bezocht: