Dolfijnen, walvissen en laatste dag - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Dolfijnen, walvissen en laatste dag - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Dolfijnen, walvissen en laatste dag

Door: MarianneAntoinette

Blijf op de hoogte en volg Paul

10 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vandaag onze laatste dag in Nieuw Zeeland. Morgenvroeg vliegen we vanuit Christchurch naar Auckland, van Auckland naar Kuala Lumpur en dan naar huis. We zijn nu twee dagen in Kaikoura, aan de zee, met op de achtergrond hoge besneeuwde bergen. Het is hier heerlijk weer, zon en graadje of 18. Vandaag hebben we in de helikopter walvissen gespot.We waren met zijn zessen, er kunnen 4 personen in de heli (incl. piloot) dus we zouden in groepjes van 3 vliegen, maar onze piloot zei op een gegeven ogenblik dat hij zijn helikopter thuis ging ophalen!!!! 10 minuten later kwam hij met zijn heli aanvliegen! We hebben twee walvissen gezien: wat een prachtig gezicht om die grote dieren in hun volle omvang van bovenaf te zien! Gisteren was ook al zo'n fantastische dag: we hebben met dolfijnen gezwommen en niet met 1 dolfijn, het waren er honderden! Later hoorden we dat er op het ogenblik een groep van ca. 500 dolfijnen is. We kregen een wetsuit, snorkelset en zwemvliezen en leken net kickvorsmannetjes. Nadat we aangekleed waren kregen we instructies: we mochten de dolfijnen niet aanraken, mochten pas het water in als de kapitein op zijn toeter geblazen had en we moesten vooral veel geluid maken tijdens het snorkelen om de dolfijnen te lokken. Ik was best zenuwachtig van te voren: koud water, midden op zee en ik ben niet zo'n held met zwemmen. Na een half uur varen kwamen we voor het eerst bij de groep dolfijnen en konden we ons klaar maken. We moesten achter op een plank van de boot gaan zitten en als de toeter ging, het water in. Dat deden we en we werden gelijk omringd door dolfijnen. Ik kon ze zo aanraken, zo dichtbij. Ze kwamen links, rechts, onder voorbij zwemmen en zwommen rondjes om me heen. Het waren er zoveel. Als ik even boven het watervlak uitkeek, zag je ze naast je springen en zwemmen. Toen ging de toeter weer en moesten we weer op het plankje achter op de boot plaatsnemen, stukje verder varen en weer het water in. De dolfijnen kwamen soms recht op je af. Dat ging zo 4 keer (water in, water uit). Tijdens de laatste zwemtocht zat ik midden in een grote groep dolfijnen, die langs me op zwommen en heb ik ademloos gekeken naar hun capriolen. Dit is de dusky dolfijn, een erg acrobatische dolfijn die meters het water uitspringt en soms, zo lijkt het, wel driedubbele salto's doet. Dit was zo gaaf: je ligt midden op zee in het water, omringd door honderden dolfijnen, die met hun sierlijke lijfjes langs je heen zwemmen en vlakbij een hoge salto maken. Ik heb zelden zo iets fascinerends gezien en meegemaakt. Na de 4e keer werden we afgespoeld met warm water, kregen we warme chocomel met koekjes en kleedden we ons om in ons warme kloffie. We zijn nog een stukje verder gevaren, midden in de groep dolfijnen waar we vanaf de boot hun capriolen konden bewonderen en fotograferen. Wat ook erg komisch was, waren de geluiden die we als snorkelaars maakten, als ik even mijn hoofd boven water uitstak en er lag een medesnorkelaar in de buurt kreeg ik bijna de slappe lach: een stel snorkelaars dat geluiden maakt alsof we mislukte zeehonden zijn. Ik ben op een bepaald moment een liedje gaan zingen, maar er kwam geen dolfijn meer in de buurt, dus maar weer teruggegaan naar combinatie zeehond/pinguingeluid. Dat ging beter. De dagen voordat we in Kaikoura waren, waren ook prachtig. We zijn in een prachtig, ongerept natuurgebied, de Catlins geweest waar we de zeldzame geeloogpinguin gezien hebben, de Hoiho. Daar zijn er nog maar 700 van, wij hebben er 11 gezien, da's niet slecht dus. Leuk gezicht, het lijken net eendjes als ze op zee zijn, ze spoelen aan op het strand en waggelen dan het strand op, waar ze wel een uur niets staan te doen of zich poetsen. Dan gaan ze naar hun slaapplekje op het land. Ook zijn we nog erg dichtbij een zeeleeuwenkolonie geweest, op 20 meter afstand om precies te zijn . Dichterbij mocht niet van onze gids. Die beestjes zien er nogal log uit, maar kunnen blijbaar toch wel hard rennen en bijten. Verder zijn we in Dunedin geweest (saaie en ongezellig stad, waar we gelukkig maar een nacht waren), hebben we grappige sferische bollen onderweg op het strand gezien, miljoen jaren geleden ontstaan op eenzelfde wijze als parels gevormd worden. Deze rotsbollen zijn alleen wat groter, soms tot 3 meter in diameter.
Vanavond gaan we met de groep barbecuen als afscheidsetentje. Dit was een van mijn meest bijzondere reizen tot nu toe, dat komt niet alleen door het prachtige land dat zo afwisselend is qua natuurschoon, maar ook door de vele, vele wandelingen die we gemaakt hebben en de bijzondere activiteiten, zoals het zwemmen met dolfijnen, het vliegen in een helikopter, etc.
Dit is mijn laatste berichtje vanuit Nieuw Zeeland Ik heb met veel plezier jullie reacties gelezen en hoop dat jullie een beetje meegenoten hebben van deze fantastische reis.
Liefs en tot gauw,
Marianne

  • 10 Maart 2011 - 01:17

    Ton:

    Jammer voor jouw dat de vakantie er al weer bijna op zit. Maar je heb mooie verhalen achter gelaten op internet. Ik heb ze met plezier gelezen.

    gr. Ton

  • 10 Maart 2011 - 06:54

    As:

    Thanx Mar voor je prachtige verhalen. Ik kan niet wachten om de foto's te zien.
    Een veilige reis naar huis en tot gauw

    xAs

  • 10 Maart 2011 - 08:52

    Henk En Annette :

    Je moet ook niet gaan zingen, je jaagt daarmee alles en iedereen weg want dat kan je niet ;-)
    Goede terugvlucht naar Nederland en we spreken mekaar gauw weer.

    Groetjes

  • 10 Maart 2011 - 09:24

    Tess:

    Genoten van je reisbeschrijving. Goede reis terug en we kijken nu vreselijk uit naar je foto's.
    Tot gauw.

  • 10 Maart 2011 - 13:34

    Jelle Pistoor:

    M, ben wel jaloers op al je avonturen, en dan die walvissen en dolfijnen!!! Wou dat ik erbij was geweest, maar ja je kunt niet alles hebben...

    Ik heb net als de anderen ook erg genoten van je leuke, humoristische reisverhalen. Goede reis morgen en overmorgen en we spreken elkaar van het weekend vast wel!

    Liefs JP

  • 11 Maart 2011 - 12:39

    M:

    We zijn nu (het is hier half negen vrijdagavond) in Kuala Lumpur, de eerste 2 trajecten zitten erop: ruim een uur van Christchurch naar Auckland en een uurtje of 11 van Auckland naar Kuala Lumpur. Over 3 uurtjes kunnen we boarden en dan de laatste 12 uur naar Amsterdam! Ik heb slaap!

  • 11 Maart 2011 - 12:50

    M:

    Wat een vreselijk groot land is Australie trouwens, ik schat dat we de helft van die 11 uur naar Kuala Lumpur over Australie heen gevlogen zijn, kwam geen einde aan. Toen we eindelijk bijna bij Indonesie waren sloeg het slechte weer toe en moesten we continu onze gordels omhouden, zelfs de stewards/stewardessen kregen de opdracht van de piloot om te gaan zitten en zich vast te snorren. Had tot resultaat dat we erg laat ons avondeten kregen. We hebben trouwens uitgerekend dat we op deze trip een stuk of 4 x avondeten krijgen en dan moeten we nog verwonderd zijn dat we straks een jetlag hebben?????

  • 11 Maart 2011 - 14:39

    M:

    Tja, wat doe je 3 uur lang op een vliegveld: rondwandelen, Starbucks koffie drinken, met euro's betalen, ringits terugkrijgen, die ringits weer uit moeten geven aan chocola, berichtjes op op mijn eigen waarbenjijnu plaatsen (is hier gratis computeren, er zijn niet zoveel computers, geef vaak mijn plekje op, maar heb dan ook tijd genoeg en ga dan weer even wandelen en kom weer terug). Wie weet volgt er nog een berichtje, zo niet: tot gauw.

  • 11 Maart 2011 - 15:00

    M:

    Ja, daar ben ik weer. Computer was vrij en ik liep er toevallig langs, dus wat doe je dan uit verveling? Ja, inderdaad, berichtjes plaatsen. Onze groep is trouwens aardig uitgedund, we vliegen maar met zijn 5'en tegelijkertijd terug naar A'dam. Er zijn er 6 naar een of ander paradijselijk Fiji-eiland, mijn kamergenote blijft nog 2 weken bij haar nicht in Nieuw Zeeland (de mazzelaar) en de anderen vliegen via Hongkong of een andere luchthaven terug naar Nederland. Nou, dat was denk ik wel mijn laatste berichtje, ik heb mijn vertrekgate gevonden, heb geen ringits meer en zetel me zo maar ergens neer in de buurt van de gate. Ben inmiddels wel klaarwakker door die halve liter Starbucks koffie en hoop maar dat ik straks ergens aan het gangpad zit. Zat op de heenweg helemaal midden in, twee links ernaast (onbekenden) en twee rechts ernaast (twee bekenden, reisgenootjes Dieneke en Petra).
    Tot gauw.

  • 11 Maart 2011 - 18:21

    Cees :

    Hoi Marianne,
    Nu jij opweg bent naar huis, wil ik je nog even melden dat ik ook genoten heb van je prachtige verhaaltjes, jammer voor ons en voor jouw dat je trip er op zit.
    Ik denk verder ook dat het nu de tijd voor je is om een tatoetje te plaatsen, een klein dolfijntje onder aan je enkel.
    Goeie reis verder en tot ziens.
    Cees.

  • 13 Maart 2011 - 06:54

    Anja Peterse:

    Hoi Marianne,
    Fijn dat je zo genoten hebt van je vakantie! Jou reiservaringen gelezen te hebben moet het wel een prachtig land zijn! Het zwemmen met dolfijnen lijkt me ook een hele speciale ervaring!
    Misschien spreek ik je nog wel even voordat ik zelf op vakantie ga.
    Zal wel weer even wennen zijn thuis..
    Groetjes Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Kaikoura

It's time to go to Africa!

Recente Reisverslagen:

05 September 2011

Schiphol - taxi - thuis

03 September 2011

It's time to go home

01 September 2011

De afgelopen week

31 Augustus 2011

Gorilla's in the sun

24 Augustus 2011

Naar Hoima
Paul

De wereld is een boek en wie niet reist, leest slechts één bladzijde (Augustinus)

Actief sinds 05 Dec. 2010
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 194799

Voorgaande reizen:

11 Februari 2024 - 02 Maart 2024

Inca's en Darwin

14 Januari 2023 - 09 Februari 2023

Thailand 2023

13 November 2019 - 15 December 2019

Noordoost-India en de Andaman eilanden

13 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Antarctica

16 September 2018 - 02 Oktober 2018

Met een Fiat 500 door Puglia

28 Oktober 2017 - 04 December 2017

Island hoppen in de Pacific

11 Maart 2017 - 18 Maart 2017

Arctische winter op Spitsbergen

26 November 2016 - 04 December 2016

Back to my roots

10 September 2016 - 24 September 2016

Georgie land van wijn en honing

17 Oktober 2015 - 09 November 2015

Sulawesi

05 April 2015 - 20 April 2015

Op huwelijksreis naar Cuba

25 Oktober 2014 - 23 November 2014

Hawaii Island Hopping

24 Februari 2014 - 18 Maart 2014

Mexico, Guatemala en Honduras

14 September 2013 - 06 Oktober 2013

Met de Transsiberië Express naar Beijing

11 November 2012 - 09 December 2012

Patagonie

11 September 2012 - 17 September 2012

Piazza del Duoma & Piazza del Campo

13 Februari 2012 - 05 Maart 2012

Liefde in tijden van cholera

14 Augustus 2011 - 05 September 2011

It's time to go to Africa!

Landen bezocht: