Heel veel dieren - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Paul Marianne - WaarBenJij.nu Heel veel dieren - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Paul Marianne - WaarBenJij.nu

Heel veel dieren

Door: MarianneAntoinette

Blijf op de hoogte en volg Paul

23 Augustus 2011 | Oeganda, Kampala

Ik rol nu al twee avonden om een uur of 8, half 9 doodmoe mijn banda in. Er scharrelt hier ‘s avonds een hippo door het kamp en ik heb maar een alternatief toilet in mijn banda gemaakt van een halve lege waterfles. Dat functioneert prima. Dat ik zo moe ben komt door de vele, vele indrukken van de afgelopen dagen en dat de cultuurintegratie der bacillen nog niet helemaal voltooid is. De energiereserves beginnen een beetje op te raken en voor de volgende reis ga ik zeker geen gevulde koek meer afslaan van te voren. Ik kan er nu eigenlijk wel een stuk of wat gebruiken om de voorraad energie weer op peil te brengen.
Vanochtend een boottochtje over de Nijl gemaakt naar de delta gemaakt, daar waar de Victoria nijl uitkomt in het Albertmeer en verder gaat als Albert nijl.
We hadden een stalen bootje, waar we met ons vieren en onze bootsman net inpasten. De zon brandt nog steeds flink en ik weet zo langzamerhand niet of ik bruin ben door de zon of door het stof.
Tijdens onze tocht hebben we veel olifanten en buffels gezien en de zeldzame shoebill, onze gids was erg enthousiast toen we het dier zagen want het beestje is bijna uitgestorven. Wij vonden het een lelijk beest, maar goed, dan is het nog triest dat hij bijna uitgestorven is. Op het Albertmeer hebben we met onze boot vastgezeten in een vissersnet, maar daar kwamen we uiteindelijk weer uit. Het motortje haperde daarnaast regelmatig. Door dat haperende motortje hadden we een paar momenten waarop we achterom naar onze bootsman keken om te vragen waarom hij geen aanstalten maakte om dat ding te starten. Situatie 1 was dat er 3 buffels op ca. 30 meter afstand stonden (bootje was naar de kant gevaren om ons een goede blik op die gevaarlijke beesten te gunnen) en in situatie 2 stond een olifant nog dichterbij en vooral toen die onze richting uitkwam (dat bleek later toeval te zijn) hadden wij zoiets van: uhhh, weg hier.
Onze bootsman reageerde nogal lakoniek, volgens hem deed een olifant niets als je geen geluid maakt, ik heb andere informatie.
‘s middags hebben we gerelaxt bij een vreselijk luxe lodge, 7 overnachtingen hier is gelijk aan onze hele reissom, dus in dit soort locaties komen wij alleen om ons te verlustigen aan al die luxe. Het valt hier ook een beetje uit de toon, ik heb in mijn simpele bandaatje met ½ fles als toilet toch meer het gevoel dat ik in Afrika ben (of ben ik gewoon jaloers?).
Na onze relaxpartij hebben we weer een gamedrive gemaakt en ik heb weer mijn ogen uitgekeken. We moeten intussen honderden nijlpaarden gezien hebben, tientallen olifanten, ca. 100 giraffes (Annette heeft geturfd dat we in 5 minuten tijd 45 giraffes gezien hebben), een paartje prachtige grijze kraanvogels (dat diertje staat ook op de Ugandese vlag), verschillende soorten arenden, ijsvogels in de mooiste kleuren (fel oranje blauw, zwart /wit gespikkeld, blauw/zwart). Op elke 50 meter of nog dichter op elkaar staat wel een dier, soms 3 rijen dik: een buffel op de voorgrond, wat hartebeesten in de buurt en olifanten in de verte op de achtergrond. Op een bepaald moment zagen we een jakhals een Afrikaanse visarend wegjagen terwijl de hartebeesten toekeken. Ook wilde zwijnen zijn hier in overvloed, ook in ons kamp. Als ze wegrennen, doen ze heel grappig hun staart rechtomhoog, al seen soort antenne. Nijlpaarden zijn zulke leuke beesten (ja, ik weet dat ze ook gevaarlijk zijn), als we voorbij varen volgen ze ons met die bolle ogen die net boven het water uitkomen.
We moesten vanavond even op het pontje wachten dat ons zou overvaren en hebben dat halve uurtje benut met foto’s proberen te maken van hippo’s met open bekken tegen de zonsondergang.
Oh ja, en naast het rijtje dieren dat ik al genoemd heb: we hebben vanmiddag ook een luipaard gezien, liggend op een boomtak. Dat schijnt heel bijzonder te zijn, Aldus mijn doorgewinterde reisgenoten. Voor mij is alles hier heel bijzonder en ik ga nu slapen om al die indrukken te verwerken.
Sula bulungi,
Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

It's time to go to Africa!

Recente Reisverslagen:

05 September 2011

Schiphol - taxi - thuis

03 September 2011

It's time to go home

01 September 2011

De afgelopen week

31 Augustus 2011

Gorilla's in the sun

24 Augustus 2011

Naar Hoima
Paul

De wereld is een boek en wie niet reist, leest slechts één bladzijde (Augustinus)

Actief sinds 05 Dec. 2010
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 195340

Voorgaande reizen:

11 Februari 2024 - 02 Maart 2024

Inca's en Darwin

14 Januari 2023 - 09 Februari 2023

Thailand 2023

13 November 2019 - 15 December 2019

Noordoost-India en de Andaman eilanden

13 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Antarctica

16 September 2018 - 02 Oktober 2018

Met een Fiat 500 door Puglia

28 Oktober 2017 - 04 December 2017

Island hoppen in de Pacific

11 Maart 2017 - 18 Maart 2017

Arctische winter op Spitsbergen

26 November 2016 - 04 December 2016

Back to my roots

10 September 2016 - 24 September 2016

Georgie land van wijn en honing

17 Oktober 2015 - 09 November 2015

Sulawesi

05 April 2015 - 20 April 2015

Op huwelijksreis naar Cuba

25 Oktober 2014 - 23 November 2014

Hawaii Island Hopping

24 Februari 2014 - 18 Maart 2014

Mexico, Guatemala en Honduras

14 September 2013 - 06 Oktober 2013

Met de Transsiberië Express naar Beijing

11 November 2012 - 09 December 2012

Patagonie

11 September 2012 - 17 September 2012

Piazza del Duoma & Piazza del Campo

13 Februari 2012 - 05 Maart 2012

Liefde in tijden van cholera

14 Augustus 2011 - 05 September 2011

It's time to go to Africa!

Landen bezocht: